طراحی سایت

چه مشاغلی نیاز به طراحی وب سایت دارند؟ (معرفی ۱۰ کسب و کار)

نویسنده: تحریریه آرسافت

در روزگاران نه چندان دور مغازه‌ کوچکی به نام "عطر یاس" وجود داشت که توسط آقای رحمانی اداره می شد. آقای رحمانی با عشق و ظرافت خاصی، عطرهای طبیعی و منحصر به فردی می ‌ساخت و با صبر و حوصله مثال زدنی آنها را به مشتریان خود می ‌فروخت. با وجود محبوبیت عطرهای آقای رحمانی در میان مشتریان ثابت، بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی، از وجود چنین مغازه ای بی خبر بودند و هرگز فرصت تجربه عطرهای بی‌نظیر او را پیدا نمی ‌کردند. این موضوع آقای رحمانی را به شدت رنج می داد، چراکه او را در حسرت یافتن مشتریان جدید و گسترش کسب و کار خود باقی گذاشته بود.

داستان آقای رحمانی و عطر یاس، به وضوح نشان می ‌دهد که عدم حضور در دنیای آنلاین، چه آسیب ‌های بزرگی می ‌تواند به کسب و کارها وارد کند. در دنیای امروز، وب سایت به مثابه یک ویترین بزرگ و دائمی است که می ‌تواند فعالیت و خدمات شما را به میلیون ‌ها نفر در سراسر جهان معرفی کند. بنابراین بدون وب سایت، گویی در اعماق دره‌ ای ناشناخته پنهان شده‌ اید که از فرصت ‌های بی‌ شمار دنیای تجارت آنلاین محروم هستید.

طراحی وب سایت برای چه کسب و کارهایی مفید است؟

سوالی که ذهن خیلی از فعالان در مشاغلِ مختلف را درگیر کرده، این است که آیا طراحی سایت به نفع آنها خواهد بود یا نه؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید نوع شغل، حرفه، خدمات، میزان وقت، سرمایه و در رأس همه آنها اهدافی که برای طراحی یک سایت در نظر دارید را مشخص کنید.

در این بخش قصد داریم به طور مفصل در این باره صحبت کنیم.

- مشاغلی که نیاز به برندسازی و کسب شهرت دارند

همه ما کم و بیش برای یافتن پاسخ سوالات خود به گوگل پناه می ‌بریم. پس از جستجو، با انبوهی از سایت ‌ها در صفحات مختلف روبرو می ‌شویم. حال نکته اینجاست که کدام سایت ‌ها در ذهن ما ماندگار می ‌شوند؟ سایت ‌هایی که به طور مداوم بتوانند به سوالات ما پاسخ ‌های دقیق و مفیدی دهند، طبیعتاً در ذهن ما به عنوان یک برند ثبت می ‌شوند. این برندها، اعتماد و وفاداری ما را جلب می ‌کنند و به مرجعی قابل اتکا در دنیای دیجیتال تبدیل می ‌شوند.

برای مثال فرض کنید یک آموزشگاه خیاطی قصد دارد تعداد مشتریان خود را افزایش دهد. این آموزشگاه با ایجاد یک وب سایت و تولید محتوای جذاب و مفید در زمینه آموزش و ترفندهای خیاطی، می ‌تواند به برند شناخته شده‌ای در این حوزه تبدیل شود. این امر، اعتماد و توجه مخاطبین را جلب کرده و در نهایت منجر به افزایش تعداد شرکت کنندگان در کلاس ‌های حضوری آموزشگاه و حتی خرید محصولات آن خواهد شد.

بنابراین در دنیای دیجیتال، برندینگ دیگر فقط مختص شرکت ‌های بزرگ و ثروتمند نیست. هر فرد یا سازمانی با تلاش و برنامه‌ریزی صحیح، می ‌تواند برند خود را در دنیای آنلاین مطرح کند و به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

- مشاغلی که تولیدکننده یا فروشنده کالا هستند

تصور کنید در شهر خود، داخل یک مغازه مشغول به کار هستید. با وجود تلاش ‌های فراوان، اما می بینید که مشتریان شما فقط محدود به افراد همان منطقه هستند. این امر شما را دلسرد خواهد کرد و هیچ وقت به فکر گسترش مغازه، فروش و کسب سود بیشتر نخواهد انداخت. اما اگر به دنیای دیجیتال قدم بگذارید، این محدودیت ‌ها از بین خواهد رفت.

طراحی وب سایت مخصوص فروشندگان کالا

شما با راه اندازی یک کارگاه یا فروشگاه اینترنتی، دیگر محدود به جغرافیا نخواهید بود. فرقی هم نخواهد کرد که مشتری شما در شمال ایران باشد یا جنوب، شرق باشد یا غرب، و یا حتی خارج از کشور باشد. بلکه این مشتری تنها با چند کلیک ساده می ‌تواند محصولات مورد نظر خود را از شما خریداری کنند. دیجی‌کالا نمونه‌ بارز این نوع مشاغل است. این فروشگاه اینترنتی بدون هیچ مغازه فیزیکی، میلیون ‌ها مشتری در سراسر ایران دارد و به عنوان غول دنیای تجارت الکترونیک شناخته شده است.

بنابراین راه ‌اندازی و اداره یک فروشگاه اینترنتی، به مراتب مقرون به صرفه ‌تر از یک فروشگاه فیزیکی است. زیرا شما با چنین کاری می ‌توانید استخدام نیروی انسانی و هزینه های جانبی را کاهش؛ سرعت، راندمان کار و در نهایت سود عایدی خود را افزایش دهید.  

- مشاغلی که ارائه دهنده خدمات هستند

تا چند سال پیش، راه‌اندازی یک کسب و کار خدماتی یا آموزشی، چالش ‌های بسیار بزرگی به همراه داشت. اجاره فضای مناسب، استخدام کارکنان، و پاسخگویی حضوری به مشتریان، تنها بخشی از این چالش ‌ها بودند. اما امروزه با ظهور دنیای دیجیتال، همه چیز سریع تر و آسان‌ تر شده است.

فرقی نمی‌ کند که شما در چه زمینه ‌ای تخصص دارید و یا چه خدماتی را ارائه می ‌دهید. می خواهد یک شرکت بزرگ نرم افزاری باشید و یا یک مجموعه کوچک خدماتی مثل نظافت منازل. دنیای اینترنت فرصتی بی‌ نظیر برای شما فراهم کرده است تا خدمات خود را به سطحی جدید ارتقا دهید. شما با استفاده از وب‌ سایت می ‌توانید به طور کامل و جامع، خدمات خود را به مشتریان معرفی کنید و در صورت لزوم سفارشات آنها را به صورت آنلاین و آفلاین دریافت کنید.

- مشاغلی که نیاز به ارتباط با مشتریان دارند

مشتریان قلب تپنده هر کسب ‌و کاری محسوب می شوند. بدون وجود مشتری، عملاً کسب‌وکاری هم وجود نخواهد داشت. برخلاف گذشته، امروزه ارتباط با مشتریان بسیار اهمیت پیدا کرده است زیرا با وجود رقبای بسیار، بدون ارائه اطلاعات مفید در مورد کسب و کار یا محصولات خود، نمی توانید مشتریان را جذب کنید وآنها را ترغیب به خرید محصولات خود کنید.

وب ‌سایت ‌ها این امکان را فراهم آورده اند که صاحبان کسب ‌و کارها بتوانند تعاملی دو طرفه را با مشتریان داشته باشند. از طرفی می توانند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مشتریان خود  بگذارند و از  سوی دیگر می توانند اطاعات مفیدی را نیز از آنها بدست بیاورند. این ارتباط دو طرفه می تواند محاسن زیادی داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • معرفی محصولات: در وب ‌سایت، اطلاعات کامل تری از محصولات یا خدمات خود را می توانید ارائه دهید.
  • ارتباط مؤثر: با داشتن اطلاعات تماس مشتریان مثل ایمیل یا شماره تلفن، می ‌توانید در مناسبت ‌های مختلف با آنها ارتباط برقرار کنید.
  • ارائه خدمات بهتر: با شناخت نیازها و علایق مشتریان، می ‌توانید پیشنهادات و کدهای تخفیف متناسب با آنها را ارسال کنید و وفاداری آنها را افزایش دهید.
  • ثبت نظرات: با ایجاد بخشی به نام نظرسنجی یا پرسش و پاسخ، مشتریان می توانند به راحتی سؤالات خود را مطرح و در صورت وجود انتقاد یا پیشنهاد، آن را برای بهتر شدن روند کار ثبت کنند.

در هر صورت شما با راه اندازی یک سایت خوب و حفظ ارتباط مستمر با مشتریان، می ‌توانید وفاداری آنها را افزایش دهید و در بلندمدت، شاهد رشد و رونق کسب‌وکار خود باشید.

نمونه افراد و مشاغلی که نیاز به راه اندازی وب سایت دارند

در دنیای وب برای هر سلیقه و نیازی، سایتی وجود دارد. یک سایت می ‌تواند ویترینی برای فروش محصولات، از کیف و کفش و پوشاک گرفته تا کتاب و لوازم دیجیتال باشد. همچنین می تواند بهترین محیط برای ارائه خدمات و یا مقاله های مختلف باشد. بنابراین اگر به دنبال فروش کالا هستید، و یا در صدد نشر دانشی نو هستید، و یا برای سرگرمی و تفریح افراد برنامه دارید، با راه اندازی یک سایت خوب می توانید در تمام این زمینه ها حرفی برای گفتن داشته باشید.

طراحی سایت برای مشاغل مختلف

راه اندازی وب سایت چیزی نیست که محدود به برخی از کسب و کارها باشد و همه مشاغل و کسب و کارها مخصوصا آنهایی که می خواهند در دنیای مجازی فعال باشند می توانند وب سایت داشته باشند. با این حال برخی از مشاغل هستند که نیاز بیشتری به راه اندازی سایت دارند و به عبارتی داشتن وب سایت برای آنها بسیار حیاتی است. در ادامه برخی از این مشاغل معرفی شده است.

۱. فروشندگان کالا: طراحی سایت فروشگاهی

در دنیای پرمشغله امروز، دیگر نیازی به گشت و گذار در ترافیک و شلوغی شهر برای خرید محصولات نیست. چراکه سایت‌ های فروشگاهی توانسته اند سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهند و به رقیبی جدی برای فروشگاه‌ های سنتی تبدیل شوند. تنوع بی‌نظیر محصولات، جذابیت بالا، مقایسه آسان قیمت ‌ها، امکان مطالعه نظرات سایر مشتریان و دریافت سفارش در محل، تنها بخشی از مزایای خرید از سایت های فروشگاهی هستند که تجربه لذت‌بخشی را برای شهروندان رقم می زند.

۲. شرکت ها: طراحی سایت شرکتی

همه شرکت ‌های فعال برای معرفی خود نیازمند به یک سایت کاربردی هستند. این ضرورت زمانی بیشتر حس می شود که شما بدانید با راه اندازی یک سایت شرکتی می توان اطلاعاتی در زمینه رزومه کاری، اخبار شرکت، اطلاعیه ها، شغل های موجود در شرکت، ثبتنام کارگاه های آموزشی و ... در اختیار مشتریان قرار داد. این امر باعث می شود تا شما علاوه بر افزایش اعتبار و شناخت برند خود به کثیری از افراد، تعامل خوبی نیز با آنها داشته باشید که ممکن است منجر به جذب کارکنان و شرکای جدیدی شود.

۳. اشخاص: طراحی سایت شخصی

از طریق سایت شخصی می ‌توان ایده ‌ها، تجربیات، علایق و هر آنچه که در ذهنتان می ‌گذرد را با دیگران به اشتراک بگذارید و با مخاطبان سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید. فضای وب می ‌تواند به عنوان یک رزومه‌ ارزشمند برای ارتقای شغلی، سکویی برای انتشار ایده ‌های نوآورانه و بستری برای کسب درآمد از طریق تبلیغات و همکاری ‌های مختلف باشد. پس سایت شخصی فراتر از صرفاً یک دفتر خاطرات آنلاین است.

۴. پزشکان، بیمارستان ها و درمانگاه ها: طراحی سایت پزشکی

وب‌ سایت پزشکی، حکم تابلوی بیمارستان یا مطب آنلاین را دارد که می ‌تواند به عنوان پل ارتباطی میان دنیای سلامت (پزشک و بیمار) عمل کند. این بستر دیجیتال، فرصتی بی‌نظیر برای پزشکان فراهم می ‌کند تا دانش و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، سؤالات مخاطبان در زمینه بیماری و سلامت را پاسخ دهند و با بیماران بالقوه ارتباط برقرار کنند.

طراحی سایت مخصوص پزشکان

بنابراین داشتن یک ‌سایت پزشکی می‌ تواند به شما در ارتقای سطح دانش و آگاهی جامعه در زمینه سلامت، جلب اعتماد و اعتبار، افزایش تعداد بیماران، ارتقای جایگاه شغلی و در نهایت، به موفقیت هر چه بیشتر شما در حرفه پزشکی کمک کند.

۵. مشاورین املاک: طراحی سایت املاک

امروزه یافتن خانه یا ملک مناسب، به دغدغه ‌ای بزرگ برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. گشت و گذار در میان آگهی ‌های پراکنده، تماس ‌های مکرر با بنگاه‌ های املاک و صرف زمان و انرژی زیاد، تنها بخشی از چالش‌ های این مسیر است.

خوشبختانه با ظهور وب ‌سایت‌ های املاک، این چالش ‌ها تا حد زیادی مرتفع شده ‌اند. این صفحات مجازی، حکم بنگاه معاملاتِ املاکِ آنلاین را دارند و با ارائه طیف گسترده ‌ای از خدمات، به مخاطبین خود مشاوره می دهند. شما بنگاه داران عزیز با راه اندازی یک سایت املاک می توانید به یاری هموطنان بیایید و علاوه بر کمک به آنها در یافتن خانه یا املاک ایده آل خود، نمادتان را نیز در بین مشتریان بیشتری مطرح کنید.

۶. اساتید و مدرسان: طراحی سایت آموزشی

سایت‌ های آموزشی نقشی کلیدی در ارتقای سطح دانش و مهارت افراد دارند. سایت آموزشی اساتید و مدرسین نیز در زمره این پلتفرم‌ های آموزشی محسوب می شود که با ارائه خدمات متنوع، به بستری مناسب برای یادگیری و اشتراک‌گذاری دانش تبدیل شده است.

از جمله خدمات ارائه شده در سایت های آموزش مربیان و مدرسین می توان به امکان برگزاری کلاس های آنلاین و آفلاین، دوره های آموزشی مجازی، ارائه محتوای آموزشی رایگان، ایجاد انجمن های گفتگو، و امکان فروش محصولات و دوره های آموزشی اشاره کرد.  

۷. آژانس های مسافرتی: طراحی سایت گردشگری

در دنیای پرهیاهوی امروز، سفر و گردشگری به مثابه اکسیری برای روح و روان انسان است. گشت و گذار در میان مناظر بدیع، تجربه فرهنگ‌ ها، آداب و رسوم جدید و چشیدن طعم ‌های بی‌نظیر، خاطرات فراموش ‌نشدنی را برای مسافران رقم می ‌زند. اما برنامه‌ریزی برای یک سفر ایده‌آل، گاه می ‌تواند چالش ‌برانگیز باشد.

اینجاست که سایت‌ های گردشگری نقش پررنگی دارند و می توانند خود را به عنوان یک راهنمای دلسوز و آگاه به مسافرین معرفی کنند. این صفحات مجازی با ارائه اطلاعات و خدمات متنوع نظیر معرفی مقاصد گردشگری، ارائه تورهای مسافرتی، اشتراک‌گذاری تجربیات، رزرو هتل و بلیط، و معرفی آفرها و تخفیفات ویژه، سفری بی‌نظیر را برای گردشگران رقم خواهند زد.

۸. مجموعه های مذهبی: طراحی سایت مذهبی

سایت‌ های مذهبی با ارائه خدمات و امکانات متنوع، می ‌توانند نقش مهمی در ترویج فرهنگ، آموزه ‌های دینی، پوشش رویدادهای مذهبی و بستری مناسب برای تعامل با کاربران داشته باشند. از جمله خدماتی که این سایت ها می توانند ارائه دهند، انتشار مداحی و شعرهای مذهبی، معرفی اماکن مذهبی، برگزاری هیئت ‌های مجازی، طراحی پوسترهای مذهبی، پاسخ به سؤالات شرعی و فروش لوازم مذهبی می باشد. 

سایت خبری و اطلاع رسانی

۹. خبرگزاری ها و خبرنگاران: طراحی سایت خبری

در دنیای پرشتاب امروز، دسترسی به اخبار و اطلاعات دقیق و به‌روز، از اهمیت بالایی برخوردار است. خبرنگاران و خبرگزاری ها با ایجاد سایت‌ های خبری می توانند به عنوان منابعی موثق و پویا، در این زمینه نقش کلیدی ایفا ‌کنند. این سایت ها با ارائه طیف گسترده ‌ای از اخبار و رویدادها در حوزه ‌های مختلف، ارائه تحلیل و تفسیرهای متنوع، قابلیت جستجوی اخبار، امکان تبادل نظر و ... به مخاطبین کمک می ‌کنند تا از آنچه در دنیا می ‌گذرد آگاه شوند.

۱۰. ارائه دهندگان خدمت: طراحی سایت خدماتی

فرقی نمی کند که شما مشغول به ارائه چه نوعی خدماتی هستید؛ فرد هستید یا شرکت، خدمات ساده مثل نظافت منازل را انجام می دهید و یا تعمیر موبایل. در تمامی این موارد شما با راه اندازی یک سایت ‌خدماتی می ‌توانید خدمات آنلاین متنوعی ارائه دهید و خودتان را به طیف گسترده ای از مخاطبان معرفی کنید. با انجام این کار، اعتبار و اعتمادسازی خود را افزایش خواهید داد و به موفقیت بیشتر خود کمک خواهید کرد.

جمع بندی

همانطور که متوجه شدید امروزه اینترنت حرف اول را می ‌زند. همین موضوع باعث می شود طراحی و راه اندازی ‌یک سایت برای مشاغل مختلف را نه تنها یک امتیاز، بلکه یک ضرورت بدانیم. شما با داشتن یک سایت قدم در دنیایی می گذارید که به مراتب مخاطبین و مشتریان بیشتری نسبت به محل فیزیکی خود خواهید داشت. پس با ارائه خدمات و محتویات جدید، مفید و جذاب می توانید برند خود را در ذهن مخاطبین ماندگار کنید و آنها را به مشتریان دائمی و وفادار خود تبدیل کنید.