
راهنمای کامل تخصص موضوعی (Topical Authority) برای مبتدیان سئو
تصور کنید که وب سایت شما (یا مشتریان) می تواند برای هر کلمه کلیدی مرتبط با یک جایگاه مورد نظر رتبه بندی کند.
تخصص موضوعی را وارد کنید. حالا تصور کنید که حتی بدون لینک بیلدینگ هم می توانید به این هدف برسید.
اما به طور واقع بینانه، شما هنوز هم باید انتظار ایجاد لینک و انجام بسیاری از فعالیت های دیگر سئو را داشته باشید. با این وجود هنوز هم مرجعیت موضوعی (Topical Authority) ارزش یادگیری دارد.
در این راهنما، هر چیزی که باید در مورد تخصص موضوعی یا تاپیکال آتوریتی یاد بگیرید ارائه شده است و نحوه ساخت آن برای سایت های شما آموزش داده شده است.
تخصص موضوعی (Topical Authority) چیست؟
تخصص موضوعی یا تاپیکال آتوریتی (Topical Authority) که به آن اعتبار موضوعی، اقتدار موضوعی یا مرجعیت موضوعی هم گفته می شود یک مفهوم SEO است که در آن یک وب سایت قصد دارد در یک یا چند موضوع به متخصص و مرجع اصلی تبدیل شود.
ایجاد تخصص موضوعی در مورد کمک به موتورهای جستجو برای درک موضوع یک وب سایت است تا پتانسیل بهتری برای رتبه بندی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع داشته باشد.
فرض کنید می خواهید مقالاتی را در مورد موضوع پودر پروتئین رتبه بندی کنید. نوشتن تنها یک مقاله با هدف «پودر پروتئین» احتمالاً برای رقابت در این جایگاه کافی نیست. چرا؟ زیرا این یک موضوع گسترده است و شما نمی توانید همه چیز را در یک مقاله پوشش دهید.
برای ایجاد قدرت موضوعی، باید همه چیز مربوط به پروتئین را پوشش دهید، مانند:
- پروتئین چیست
- پودر پروتئین چه می کند
- بهترین پودر پروتئین چیست؟
- نحوه استفاده از پودر پروتئین
- پودر پروتئین چقدر ماندگاری دارد
- نحوه استفاده از پودر پروتئین برای کاهش وزن
تاپیکال آتوریتی زمانی حاصل می شود که یک سایت به جای تمرکز بر کلمات کلیدی منفرد، یک موضوع را به طور کامل پوشش دهد.
اگر زمانی را صرف جستجو در گوگل کرده اید و به دنبال فرصت های سئو هستید (و صادقانه بگوییم، شما این کار را کرده اید)، احتمالاً متوجه شده اید که سایت هایی با رتبه دامنه پایین (DR) رتبه خوبی دارند. این به لطف تخصص موضوعی است.
چرا تخصص موضوعی برای سئو مهم است؟
گوگل به عنوان یک موتور جستجو با تداعی های معنایی کار می کند. این بدان معنی است که باید یک وب سایت را با یک موضوع مرتبط کند تا آن را به عنوان یک منبع مرتبط برای کلمات کلیدی که بخشی از آن موضوع هستند رتبه بندی کند.
اگر محتوای زیادی در مورد یک موضوع خاص دارید، این امکان ایجاد لینک های داخلی مرتبط تری را فراهم می کند، که به گوگل و کاربران امکان می دهد محتوای شما را راحت تر پیدا کنند که به نوبه خود ممکن است بک لینک های طبیعی تری برای شما به ارمغان بیاورد.
اگر هیچ چیز دیگری را از مفهوم ایجاد تخصص موضوعی حذف نمی کنید، این را در نظر بگیرید:
هنگامی که محتوایی را پیرامون یک موضوع ایجاد میکنید و آنها را به هم پیوند میدهید، قدرت موضوعی شما از نظر گوگل افزایش مییابد. این به شما کمک می کند که نشان دهید آگاه هستید، به عنوان یک منبع معتبر در مورد موضوع و یک منبع قابل اعتماد هستید.
تاپیکال آتوریتی چگونه کار می کند؟
توضیح این بخش: هیچ کس واقعا نمی داند.
با معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در سال ۲۰۱۳، تخصص موضوعی اهمیت فزاینده ای پیدا کرد. این الگوریتم، سیستم رتبه بندی محتوا را تغییر داد به طوری که بر اساس ارتباط با جست و جوی کاربر تعیین شد.
قبل از مرغ مگس خوار، کلمات کلیدی تاکید اصلی الگوریتم های جستجوی گوگل بودند. برای اینکه گوگل بفهمد کاربر به دنبال چه چیزی است، از کلمات کلیدی استفاده شده است.
با این حال، گوگل به سادگی نمی تواند زمینه پشت جستجوی کاربران را درک کند.
تاریخچه (بسیار) مختصری از گوگل و اعتبار
در طول سال ها، گوگل بیشتر به سمت جستجوی معنایی حرکت کرده است:
- ۲۰۱۱ - گوگل "موتور جستجوی ساختاریافته" را برای ساختاردهی اطلاعات در وب اعلام کرد.
- ۲۰۱۲ - گوگل گراف دانش (Knowledge Graph) را برای درک بهتر اطلاعات در مورد موجودیت های دنیای واقعی راه اندازی کرد.
- ۲۰۱۳ – الگوریتم مرغ مگس خوار سایت ها را بر اساس لینک های ورودی و کلمات کلیدی رتبه بندی می کند. گوگل اکنون می تواند محتوا را بر اساس ارتباط با یک پرس و جو رتبه بندی کند.
- ۲۰۱۸ - بهروزرسانی Google Medic به این معنی است که محتوای YMYL برای رتبهبندی باید تخصص، اقتدار و قابلیت اعتماد (E-A-T) را نشان دهد.
- ۲۰۱۹ - BERT راه اندازی شد. الگویی برای درک بهتر روابط بین کلمات، مفاهیم و موجودات در زبان انسان است.
شما واقعاً نمی توانید بدون ذکر E-A-T در برخی موارد در مورد مرجعیت موضوعی صحبت کنید.
E-A-T (تخصص، اعتبار و اعتماد)
تاکید گوگل بر "تخصص" و "وب سایت های معتبر" را می توان در دستورالعمل های ارزیابی کیفیت آن مشاهده کرد:
صفحات و وبسایتهای با کیفیت بالا از تخصص بسیار بالایی برخوردار هستند یا بسیار معتبر یا بسیار قابل اعتماد هستند.
این نشان می دهد که ایجاد شهرت برای وب سایت شما به عنوان یک "کارشناس موضوع" احتمالاً به جنبه "اعتبار " در E-A-T کمک می کند.
در حالی که E-A-T یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست، این مفهوم به اطلاع رسانی الگوریتم های رتبه بندی کمک می کند. بنابراین وقتی گوگل وب سایت شما را به عنوان یک منبع خبره در مورد یک موضوع می بیند، احتمال بیشتری دارد که محتوای شما را رتبه بندی کند.
بیشتر بیاموزید: E-E-A-T گوگل چه نقشی در سئو دارد؟
نحوه ایجاد تخصص موضوعی (مرحله به مرحله)
با این اوصاف چگونه میتوانید برای سایت خود تخصص موضوعی ایجاد کنید؟ ابتدا باید تمام اصول اولیه سئو را پوشش دهید. با فرض اینکه اصول اولیه را پوشش داده اید، ساختن تخصص موضوعی بسیار ساده است.
به زبان بسیار ساده، شما باید:
- برای یافتن تمام نکات گفتگو در یک موضوع، جستجوی کلمات کلیدی انجام دهید.
- آن داده ها را در دسته های موضوعی سازماندهی کنید.
- محتوایی تولید کنید که با هدف جستجوی آن کلمات کلیدی موضوع مطابقت داشته باشد.
- پیوندهای داخلی و خارجی مرتبط با محتوای خود ایجاد کنید.
در خطر تبدیل شدن به یک مرجع در موضوع اتلاف وقت با سر و کله زدن در مورد چیزهایی که هیچ کس به جز گوگل نمی داند…
اما چاره ای نیست جز این که با انجام این مراحل شانس خود را امتحان کنید.
سخن پایانی
اگرچه تخصص موضوعی می تواند ابزار قدرتمندی برای رتبه بندی در گوگل باشد، اما یک راه حل جادویی برای همه نیازهای سئوی شما نیست. به کار زیادی نیاز دارد و ممکن است کمی طول بکشد تا شروع شود، اما اگر میخواهید برای همه کلمات کلیدی در جایگاه خود رتبهبندی کنید، ارزش دارد که آن را دنبال کنید.
فقط این را در نظر داشته باشید و نمی توانید اشتباه کنید: در مورد هر چیزی که مخاطبان شما می خواهند بدانند بنویسید، چه بهتر که کلمات کلیدی با محصول/خدمت شما همسو باشند.
منبع: Ahrefs