ریچ اسنیپت چیست؟ راهنمای کامل برای استفاده از Rich Snippets

نویسنده: تحریریه آرسافت

شاید در مورد مفهوم ریچ اسنیپت شنیده باشید. به نظر می رسد کارشناسان سئو فکر می کنند که همه دقیقاً می دانند که Rich Snippets چیست اما برای مبتدیان سئو، ریچ اسنیپت یک اصطلاح مبهم است. خب این دقیقا چیست؟ وقت آن است که به صورت کامل با آن آشنا شوید و بدانید که چرا نتایج غنی برای SEO مهم هستند.

این مطلب راهنمای کامل ریچ اسنیپت برای مبتدیان است که شما را با این مفهوم سئویی آشنا می کند و شما می آموزد که چطور می توانید برای سایت خود در گوگل ریچ اسنیپت را فعال کنید.

ریچ اسنیپت (Rich Snippets) چیست؟

ریچ اسنیپت (قطعات غنی یا نتایج غنی) نتایج جستجوی معمولی گوگل با نمایش داده های اضافی هستند. این داده های اضافی معمولاً از داده های ساختار یافته موجود در HTML صفحه استخراج می شوند.

بسته به سایت شما و محتوایی که ارائه می کنید، انواع مختلفی از ریچ اسنیپت وجود دارد اما متداول ترین موارد شامل نقد و بررسی، دستور العمل ها و رویدادها است.

به عنوان مثال اگر عبارت «خرید گوشی a55» را در گوگل جستجو کنید بسیاری از نتایج جستجو در زیر توضیحات دارای ستاره و قیمت محصول هستند. یا در جستجوی «دستور پخت قیمه» در زیر برخی نتایج زمان لازم برای پخت نوشته شده است. این دو نمونه از Rich Snippets است.

چرا ریچ اسنیپت ها در سئو اهمیت دارند؟

اکنون که ریچ اسنیپت ها را می شناسید، بیایید در مورد اینکه چرا باید آنها را داشته باشید بحث کنیم. نتایج یا قطعه‌های غنی از سایر قطعات در نتایج جستجو متمایز هستند. آنها بسیار زیباتر به نظر می رسند و کاربران فقط با نگاه کردن به آنها فوراً اطلاعات بیشتری دریافت می کنند. این برای دیده شدن سایت شما عالی است که می تواند نرخ کلیک شما را نیز افزایش دهد.

ریچ اسنیپت ها قطعه هایی هستند که نرخ کلیک بالاتری دارند. مردم ترجیح می دهند روی نتایجی که اطلاعات بیشتری به آنها می دهد کلیک کنند. اگر نرخ کلیک یک قطعه افزایش یابد، ترافیک بیشتری از آن نتیجه جستجو دریافت خواهید کرد. نه به این دلیل که موقعیت شما در موتور جستجو تغییر کرد، بلکه به این دلیل که افراد بیشتری روی نتیجه شما کلیک کردند. آنها برجسته هستند!

اما این همه چیز نیست. در دراز مدت، ریچ اسنیپت ها ممکن است بر رتبه شما نیز تاثیر بگذارد. هرچه تعداد بیشتری از افراد روی نتیجه شما کلیک کنند، گوگل متوجه می شود که مردم صفحه شما را به دیگران ترجیح می دهند، که به گوگل می گوید که صفحه شما نتیجه خوبی برای آن جستجوی خاص است و در دراز مدت رتبه شما را بهبود می بخشد!

انواع ریچ اسنیپت ها

گوگل از انواع مختلفی از Rich Snippets در نتایج جستجوی خود پشتیبانی می کند. شاید ده ها نوع ریچ اسنیپت وجود داشته باشد اما خیلی از آنها (مانند اطلاعات پرواز یا کتاب ها) فقط برای نوع خاصی از سایت ها قابل استفاده هستند. بنابراین بیایید به پرکاربردترین آنها نگاهی بیندازیم.

- نقد و بررسی (Review)

یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های ریچ اسنیپت، قطعه Review است که با اطلاعات اضافی درباره نظرات، رتبه‌بندی ستاره زرد را به نتایج جستجو اضافه می‌کند. اگر کمی دقت کنید احتمالا قطعات Review را برای بسیاری از نتایج گوگل خواهید دید.

قطعات Review می‌توانند برای انواع محتوای زیر ظاهر شوند:

  • کتاب
  • دوره
  • رویداد
  • چگونه به
  • کسب‌وکار محلی (برای سایت‌هایی که نظراتی درباره سایر مشاغل محلی می‌گیرند)
  • فیلم
  • محصول
  • دستور غذا
  • برنامه نرم افزاری

- محصول (Product)

اگر یک وب سایت تجارت الکترونیک دارید، قطعات غنی محصول مفید هستند. آنها اطلاعات بیشتری را در مورد محصولات شما به مشتریان بالقوه شما ارائه می دهند - مانند اینکه آیا محصول در حال حاضر در انبار موجود است، اطلاعات حمل و نقل و قیمت آن.

اغلب نتایج سایت های فروشگاهی از این نوع ریچ اسنیپت استفاده می کنند.

- دستور پخت (Recipe)

ریچ اسنیپت مخصوص دستور پخت اطلاعات بیشتری درباره دستور پخت غذاها در صفحه ارائه می‌دهد. اطلاعاتی نظیر مدت زمان آماده‌سازی، مواد تشکیل دهنده آن، نظرات و تصاویر. 

 

سایت های آشپزی و تهیه دسر عموما این نوع از ریچ اسنیپت را در نتایج خود دارند.

- سازمان (Organization)

ریچ اسنیپت از نوع Organization به گوگل کمک می‌کند اطلاعات کلیدی یک شرکت یا سازمان (مانند کسب‌وکار) را که شامل آدرس، لوگو و اطلاعات تماس است را درک کند و در صورت نیاز آن را به کاربران نمایش دهد.

ریچ اسنیپت سازمان عمدتا برای شرکت های بزرگ که نام یا برند آنها به صورت مستقیم در گوگل جستجو می شود کاربرد دارد.

- اخبار (NewsArticle)

ریچ اسنیپت NewsArticle به گوگل کمک می‌کند پست های خبری را در قالب چرخ و فلک در بخش «Top stories» در نتایج جستجو نمایش دهد. البته این امر مستلزم رعایت خط‌مشی‌های محتوای Google News است.

اگر دقت کنید برای خیلی از جستجوهای مرتبط با خبر، سایت های خبری در بخش معرفی شده نمایش داده می شوند.

- ویدیو (VideoObject)

موتورهای جستجو نمی توانند ویدیوهای صفحه شما را تماشا کنند. بنابراین، نشانه گذاری ویدیو به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند محتوای ویدیوی شما چیست. برای این کار از ریچ اسنیپت VideoObject استفاده می شود.

چگونه برای صفحات خود قطعه های غنی را فعال کنیم؟

برای واجد شرایط بودن برای ریچ اسنیپت ها، باید کدهای اسکیما (Schema) را به صفحات خود اضافه کنید و اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های داده های ساخت یافته Google را دنبال می کنید.

اما قبل از تلاش برای اضافه کردن کد، بررسی کنید که آیا CMS شما قبلاً آن را اضافه کرده است یا خیر. برای این کار از ابزارهای آنلاین استفاده کنید.

با فرض اینکه هیچ نتیجه غنی شناسایی نشده است، می توانید کد را اضافه کنید. در اینجا نحوه انجام آن آمده است.

۱. کد اسکیما را ایجاد کنید

اگر از یک سیستم مدیریت محتوای محبوب (CMS) مانند وردپرس استفاده می کنید، اضافه کردن طرحواره به وب سایت شما به آسانی نصب یک پلاگین طرحواره است.

اگر قبلاً از افزونه‌ای مانند Rank Math استفاده می‌کنید، می‌توانید از راهنمای آن برای تولید و سفارشی کردن طرحواره خود استفاده کنید.

اگر از یکی از CMS های محبوب تر استفاده نمی کنید، ممکن است مجبور شوید کد را خودتان ایجاد کنید.

من از Merkle's Schema Markup Generator برای ایجاد نشانه گذاری طرح محصول استفاده می کنم. اما می توانید از راهنمای نشانه گذاری داده های ساخت یافته گوگل یا حتی ChatGPT نیز استفاده کنید. پس از اتمام، کد JSON-LD را کپی کنید. 

۲. آن را در سایت بارگزاری کنید

پس از حاضر شدن کد نشانه گذاری می توانید آن را در وب سایت خود آپلود کنید. آن را به

یاوب سایت خود اضافه کنید. گوگل تایید کرده است که هر کدام خوب است.

دقت کنید که این مرحله برای کسانی است که از وردپرس استفاده می کنند چون وردپرس این کار را توسط افزونه انجام می دهد.

۳. نشانه گذاری اسکیما را اعتبارسنجی کنید

هنگامی که در سایت قرار دادید، فقط باید بررسی کنید که آیا معتبر است یا خیر. اگر معتبر نباشد، صفحه شما برای نتایج غنی واجد شرایط نخواهد بود.

می‌توانید URL صفحه را از طریق Rich Results Test اجرا کنید تا اعتبار آن را در سایت بررسی کنید. تنها کافیست آدرس صفحه مورد نظر را در ابزار وارد کنید تا ابزار صفحه شما را ارزیابی کند. اگر معتبر باشد، یک تیک سبز رنگ خواهید دید.

۴. درخواست بررسی صفحه را به گوگل ارسال کنید

پس از پایان کار باید تغییرات ایجاد شده را به گوگل اعلام کنید. البته می توانید صبر کنید تا ربات های گوگل با گذشت زمان مجدد به سایت شما سر بزنند و تغییرات را مشاهده کنند. اما برای بررسی سریع تر باید از طریق کنسول گوگل درخواست خزیدن مجدد صفحه مورد نظر را ثبت کنید.

با بررسی مجدد صفحه توسط گوگل، در صورتی که شما صلاحیت استفاده از ریچ اسنیپت را داشته باشید گوگل به زودی آن را برای نتایج سایت شما فعال می کند.

جمع بندی

ریچ اسنیپت ها اغلب کلیک های بیشتری نسبت به نتایج سنتی «لینک آبی» دریافت می کنند. اما اینکه آیا آنها ارزش پیاده سازی برای وب سایت شما را دارند یا خیر به نوع محتوایی که دارید بستگی دارد.

برای دریافت ریچ اسنیپت برای وب سایت خود نیازی به متخصص برنامه نویسی ندارید، اما اگر مبتدی هستید نیاز به تلاش بیشتری دارد. دقت کنید که حتی اگر همه کارها را هم انجام داده باشید باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل آنها را برای سایت شما نمایش دهد.