سئو و بهینه سازی

آموزش جامع سئو: ۵ مرحله اساسی برای سئو کردن سایت

نویسنده: تحریریه آرسافت

تمام فعالان بازار سنتی و فیزیکی بر این باورند که اگر فروشگاهی (هرچند مدرن و مجهز) در منطقه ای احداث شود که کمترین تردد و تراکم جمعیت را داشته باشد، محکوم به شکست است و پیشرفتی نخواهد داشت.

در مقوله سئوی سایت نیز قضیه بر همین منوال است که اگر سایت شما از جذابیت و تجربه کاربری خوبی هم برخوردار باشد اما سئوی آن را به درستی انجام نداده باشید، هیچ کاربری به سراغ آن نخواهد آمد و در نتیجه پیشرفت و نتایج چندانی نیز عاید شما نخواهد شد.

بنابراین به منظور رونق و پیشرفت هر سایتی علاوه بر رضایتمندی کاربر و موتورهای جستجو، شناخت جامعه هدف نیز بسیار مهم و اساسی می باشد که این کارها را سئوی اصولی سایت به بهترین شکل ممکن انجام خواهد داد. به همین منظور قصد داریم در این مقاله از اهمیت سئو و آموزش سئو برای شما سخن بگوییم.

پیش از مطالعه این مطلب اگر نمی دانید سئو چیست و چه هدفی را دنبال می کند بهتر است مطلب «آشنایی با سئو و انواع آن» را مطالعه کنید. 

آموزش سئو چه اهمیتی دارد؟ چرا باید سئو را بیاموزیم؟

همانطور که مستحضر هستید، تنها با ایجاد یک سایت نمی توان به پیشرفت و کسب درآمد در حیطه کاری خود فکر کرد، بلکه این انجام فرآیند سئو است که می تواند شما را به اهداف و مراحل بالایی از سودرسانی برساند. سئو با دنبال کردن اهدافی همچون رابط کاربری جذاب، تجربه کاربری مناسب، برندسازی، افزایش ترافیک سایت و ... اهمیت خود را به رخ همگان کشانده است.

از آنجایی که امروزه تعداد کاربران فضای مجازی گسترش فوق العاده ای داشته و این آمار دائماً در حال افزایش است؛ موضوع یادگیری سئو به منظور جذب این افراد اهمیت صد چندان پیدا می کند. از طرفی میزان فروش محصولات اینترنتی طی سالهای اخیر گسترش چشمگیری یافته که این مسئله نیز رشد فزاینده فضای مجازی و اهمیت موضوع سئو را یادآور می شود.

از سوی دیگر شما با آموزش و فراگیری فنون سئو می توانید به عنوان یک شغل آینده دار به آن نگاه کنید تا از طریق آن کسب درآمد کنید و دریچه های فرصت را به روی خود باز کنید؛ چراکه آموزش و فراگیری سئو می ‌تواند شما را به یک سئوکار حرفه ای برای ارائه خدمات آنلاین بهینه سازی انواع سایت تبدیل کند. بنابراین افرادی که بتوانند در این فضا سهمی برای خود دست و پا کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند، جزو افراد برجسته و موفق خواهند بود.

اصول اولیه سئو

در حال حاضر انجام بخش های مختلف سئو با اهدافی همچون بهبود تجربه کاربری، برندسازی (کسب اعتبار)، کسب رتبه های برتر گوگل، افزایش ترافیک، نرخ تبدیل، افزایش فروش محصولات و همچنین افزایش درآمدزایی و ... صورت می ‌گیرد که توضیحات مختصری در این باره برای شما بیان خواهد شد.

اصول اولیه سئو

ـ بهبود تجربه کاربری: هدف کلی و اصلی گوگل از انجام سئو، بهبود تجربه کاربران در جستجوهای خود می باشد که این کار با ایجاد یک بستر ساده، مناسب و در عین حال جذاب از محیط سایت، برای کاربر محقق خواهد شد. بر همین اساس در صورت بهینه سازی تجربه کاربری شرایطی فراهم خواهد آمد که کاربر به راحتی و بدون سردرگمی بتواند به اهداف خود برسد.

ـ برندسازی: اغلب افرادی که به برندسازی اهمیت می ‌دهند، سعی می کنند نماد سایت خود را به وسیله سئو (علی الخصوص در زمینه موضوعاتی که کاربران هدف آن را سرچ می کنند)، در معرض دید همگان قرار دهند تا از این طریق فرآیند برندینگ به طور ناخودآگاه در ذهن مخاطب شکل بگیرد. 

ـ کسب رتبه بالا در گوگل: به طور کلی دو عامل و فاکتور اساسی در بدست آوردن رتبه های برتر گوگل وجود دارد که به وسیله آن می توان سایت مورد نظر را به موفقیت رساند. یکی رضایت کاربر (تجربه کاربری) و دیگری رضایت گوگل می باشد که این دو رابطه تنگاتنگی با هم دارند و به کمک سئوی داخلی و خارجی محقق خواهند شد.

ـ اعتمادسازی: قرار گرفتن در صفحه اول گوگل در کنار مسائلی همچون برندسازی، طراحی زیبا، ساختار منظم، پشتیبانی سریع، پاسخ های قانع کننده و ... می ‌تواند روند جلب توجه و اعتمادسازی کاربر را تسریع بخشد.

ـ افزایش ترافیک: افزایش ترافیک سایت رابطه مستقیمی با افزایش رتبه سایت در گوگل دارد، به طوری که هرچه رتبه شما بالاتر باشد، کاربران بیشتری را نیز به خود جذب خواهید کرد. فرآیند کار به این صورت است که معمولاً افراد هنگام جستجوی عبارت مورد نظر خود، همان ۲-۳ لینک ابتدایی صفحه اول را باز می کنند و همین موضوع سبب افزایش ترافیک و محبوبیت سایت مورد نظر خواهد شد. این مسئله رفته رفته گوگل را نیز مجاب خواهد کرد تا ارزش و اعتبار ویژه‌ ای برای این سایت در نظر بگیرد.

ـ نرخ تبدیل: نرخ تبدیل یعنی با به کارگیری تمام فاکتورها و عناصر سئو اعم‌ از طراحی، ساختار، جذابیت صفحه، محتوای غنی و ... بتوان کاربران را به نحوی مجذوب سایت خود کرد که تبدیل به مشتریان واقعی شوند تا از خدمات و محصولات شما خرید کنند.

ـ افزایش فروش محصولات: فرآیند سئو کمک خواهد کرد تا به راحتی بتوان سایت خدماتی و فروش محصول خود که از سوت و کوری و کمبود مشتری رنج می برد، به محله پر رفت و آمد کاربران تبدیل شود تا فروش خوبی از محصولات و خدمات خود داشته باشید.

ـ افزایش سودآوری: با افرایش فروش محصولات که به کمک سئو انجام خواهد شد، می توان سود سرشاری را نیز عاید خود و زیر مجموعه های خود کرد.

۵ مرحله اساسی و مهم برای سئو کردن سایت

به طور کلی بهینه سازی سایت در ۵ مرحله انجام می شود که به نوعی می توان آن را بهترین چک لیست سئو نامید. هر کدام از این مراحل نیز دارای بخش ها و زیرمجموعه های مختلفی هستند که در جای خود توضیح داده خواهند شد.

  1. الگوریتم های گوگل (تحقیق کلمات کلیدی)
  2. سئو تکنیکال (Techniacal SEO)
  3. سئو داخلی (On-Page SEO)
  4. سئو خارجی (Off-Page SEO)
  5. تحلیل و بررسی (Search Console)

۱ـ الگوریتم های گوگل

همانطور که بیان شد ۵ قدم اساسی برای سئو در نظر گرفته شده که شناخت الگوریتم های گوگل اولین مورد آن می باشد. به مجموعه فرآیندی که موتورهای گوگل بر اساس فرمول های خاص، تجزیه تحلیل انواع سایت را انجام می دهند، الگوریتم می گویند که این الگوریتم ها در انواع، اقسام و کاربردهای مختلف وجود دارند.

الگوریتم های گوگل

از جمله این الگوریتم ها می توان به الگوریتم پنگوئن، مرغ مگس خوار، گورخر، کبوتر، رنک برین و ... اشاره کرد که در مطلب «مهم ترین الگوریتم های گوگل» هر یک به صورت کوتاه معرفی شده و آینده در مطلبی جداگانه به طور مفصل معرفی خواهند شد.

۲ـ سئو تکنیکال

به مجموعه اقداماتی که توسعه دهندگان و کدنویسان به منظور راحت تر شدن اسکرول و حرکت خزنده های گوگل در وب سایت انجام می شود، سئو تکنیکال یا Technical SEO می گویند. سئو تکنیکال بر پایه مسائل فنی سایت همچون کدهای برنامه نویسی، ربات ‌ها و مسائل مرتبط با موتورهای جستجو استوار است و با آنها سر و کار دارد.

انجام صحیح این مرحله باعث درک سریع و صحیحِ ربات های گوگل از سایت و همچنین رفع مشکلات خزش و ایندکس سایت می شود. در ضمن آموزش این بخش نیاز به دانش تخصصی و کدنویسی دارد اما متخصصین سئو نیز باید اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشند تا بتوانند به راحتی با تیم طراحی و برنامه نویسی ارتباط برقرار کنند.

به هر ترتیب سئوی تکنیکال یکی از مباحث مهم است که به قرار گرفتن سایت در رتبه های برتر گوگل کمک شایانی می کند. در این بین بحثی مطرح می شود به عنوان بهینه سازی سرعت سایت که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از قضا ارتباط مستقیمی با مسائل فنی سایت دارد.

در ادامه مهمترین عواملی که باعث بهبود و افزایش سرعت سایت می شوند را برای شما بیان خواهیم کرد:

ـ بهینه سازی کدهای سایت

کدهای سایت تأثیر بسزایی روی سرعت لود شدن صفحات سایت خواهند داشت، به طوری که اگر این کدها بهینه باشند قطعاً سرعت سایت را نیز افزایش خواهند داد. روش کار به این صورت است که ابتدا گوگل سایت شما را از طریق کدهایی که نوشته اید، مورد ارزیابی قرار می دهد.

در صورتی که از کدهای بی کیفیت و نامنظم استفاده کرده باشید، گوگل سایت شما را جزو سایت های ضعیف قرار داده و رتبه پایینی می دهد. از طرفی اگر استفاده‏ی از این کدها بیش از حدِ معمول باشد، برای سایت شما مشکلاتی نظیر کُندی سایت را بوجود خواهد آورد چراکه به طور طبیعی با افزایش کدها، خزنده های گوگل نیز باید زمان بیشتری را صرف خواندن آن کنند که این امر باعث کاهش سرعت سایت و کسب رتبه های پایین می شود.

البته در صورتی که سایت شما از جمله سایت های وردپرسی محسوب می شود، با استفاده از افزونه های معتبر می توانید کدهای سایت خود را بهینه کنید و رتبه آن را افزایش دهید.

ـ فشرده سازی فایل های CSS و JS

همواره تمام سایت‌ ها دارای تعداد زیادی فایل های CSS و JS هستند که این موضوع باعث می شود صفحات مورد نظر دیر لود شوند. برای رهایی از این مشکل باید اینگونه فایل ها را به کمک ابزارهای آنلاین یا برنامه های مختلف (که در گوگل موجود می باشد) به طور کامل فشرده سازی کرد. 

ـ استفاده از نرم افزار کش (Gzip)

این نرم افزار تا حد زیادی شبیه به برنامه zip می باشد که فایلهای مختلف را به منظور کاهش حجم و افزایش سرعت انتقال، فشرده سازی می کند. بر همین اساس شما با استفاده از Gzip می توانید حجم فایلها و صفحات مختلف سایت خود را کاهش دهید تا سرعت لود آنها افزایش پیدا کند.

روش کار به این صورت است که کاربر زمانی که به سایت شما مراجعه می کند، موتورهای گوگل درخواست دریافت اطلاعات را به سرور ارسال می کند. حال اگر از نرم افزار Gzip برای فشرده سازی استفتاده کرده باشید، این فایلها و صفحات، به سرعت لود شدن را شروع می کنند.

ـ ساخت نقشه سایت

بسیاری از سایت ‌ها پس از طراحی و انتشار مطالب خود با مشکل قرار نگرفتن محتوای سایت در صفحات گوگل (ایندکس نشدن) مواجه می شوند که این موضوع باعث می شود تا مدت‌ ها محتوای سایت در جلوی دیدگان کاربران قرار نگیرد.

نقشه سایت

به منظور رهایی از این مشکل، با ساخت نقشه سایت و در اختیار گذاشتن آن به گوگل می توان تحلیل و ارزیابی محتوای سایت را بهتر، سریعتر و راحت تر نمود. در صورتی که سایت شما از جمله سایت های وردپرسی می باشد، با نصب افزونه yoast seo می توان ساخت نقشه سایت را به راحتی هرچه تمام تر انجام داد.

ـ بهینه سازی فایل Robots.txt

همانطور که اشاره شد خزنده‌ های گوگل ربات هایی هستند که در هر بار مراجعه سایت ها، مقدار مشخصی از اطلاعات آن را تجزیه تحلیل، استخراج و فهرست بندی می کنند که این موضوع می تواند دیده شدن سایت شما توسط کاربر را به تأخیر بیندازد.

به همین منظور برای اینکه بتوان اطلاعات مهم و اساسی تری را در اختیار این ربات ها قرار داد، بهتر است خود شما به وسیله فایل Robots.txt مسیر حرکت خزنده ها را مشخص کنید و بگویید که چه مطالبی از سایت شما را پیمایش و ایندکس کنند تا بدین وسیله مطالب کلیدی و کاربردی سایت شما با سرعت بیشتری در نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرد.

ـ رسپانسیو بودن سایت

در دهه اخیر اغلب افراد کارهایشان را با تلفن همراه انجام می دهند و به نوعی کاربران موبایلی بیش از کاربران لپ تاپی و کامپیوتری شده اند. بر همین اساس با در نظر گرفتن قابلیت واکنشگرا برای سایت خود، می توان کاربران را از این محدودیت خارج کرده تا زمان بیشتری را در سایت سپری کنند. همین مسئله باعث ارتقاء رتبه سایت در گوگل خواهد شد.

۳ـ سئو داخلی

به مجموعه اقدامات نظیر قالب سایت، ساختار سایت، لینک دهی داخلی، محتوای قوی، پست های جالب و ... که به منظور بهبود سایت و جذب مخاطب (در داخل سایت) انجام می شود، سئو داخلی می گویند. برای کسب اطلاعات کامل و جامع در مورد سئو داخلی به مطلب «سئو داخلی، مهم ترین فاکتورها و ترفندهای بهینه سازی» مراجعه کنید.

ـ عنوان صفحه (Meta Tilte)

عنوان صفحه تأثیر مستقیمی در جذب مخاطب خواهد داشت، چراکه این عبارت پس از سرچ کاربر در گوگل، به صورت عبارت ضخیم و آبی رنگ مقابل چشمان او قرار می گیرد. بر همین اساس ترفندهای بسیاری برای جذابیت عناوین وجود دارد که از جمله آنها می توان به استفاده از اعداد، کلمات کلیدی، ترین ها و ... در ابتدای عناوین اشاره کرد. بنابراین هرچه این عناوین متناسب با حیطه کاری و جزو کلمات کلیدی باشند، در جذب مخاطب تأثیر بیشتری خواهد داشت.

ـ توضیحات متا (Meta Description)

توضیحات متا همان خلاصه مطالبی است که هنگام سرچ کاربر، در قسمت زیر عناوین صفحه مورد نظر قرار می گیرد. بر همین اساس هر چه این مطالب کامل تر و واضح تر باشد، احتمال اینکه کاربر بخواهد آن صفحه را باز کند، بسیار زیاد است.

ـ آدرس صفحات (URL)

برای آدرس صفحات خود به هیچ وجه از نام های عجیب و غریب و بی ربط استفاده نکنید، بلکه اسمی انتخاب کنید که علاوه بر راحت حفظ کردن آن، بتوان محتوای آن را نیز حدس زد. مثلاً سایت VARZESH3 یک سایت ورزشی است که هم به راحتی می توان محتویات داخل آن را حدس زد و هم می توان تا مدت ها آن را به خاطر سپرد.

ـ ساختار متن

ساختار متن باید به گونه ای باشد که تقسیمات هیدینگ و سرفصل ها (H1، H2 و H3)، به طور دقیق رعایت شوند و در جای خود قرار گیرند. مثلاً ساختار عنوان را با سربرگ (H1)، تیترهای اصلی را با سربرگ (H2) و زیر شاخه‌ های آن را با سایر هیدینگ ها مشخص کنید.

ـ تحقیق کلمات کلیدی

تحقیقات در زمینه کلمات کلیدی با هدف بررسی دقیق مخاطبین و نیاز آنها انجام می گیرد. بر همین اساس هرچه این بررسی ها دقیق تر و صحیح تر باشد، علاوه بر شناخت بهتر مخاطبین خود، ساختار سایت و رسیدگی به وضعیت سئوی آن نیز راحت تر خواهد بود.

ـ تصاویر و کلیپ ها

در سئو سایت همواره باید کاهش حجم تصاویر و کلیپ ها مد نظر قرار داده شود چراکه با این کار می توانید تا حد زیادی سرعت سایت و بارگذاری صفحات آن را افزایش دهید و فضای خوشایندی را برای کاربر رقم بزنید. همچنین انتخاب نام مناسب برای تصاویر از جمله کارهای مؤثر در بهینه سازی عکس می باشد و این کار به کمک تگ Alt انجام می شود. این تگ ها به نوعی گوگل را متوجه ارتباط داشتنِ موضوع عکس، با متن موجود می کنند.

لینک سازی برای سئوی سایت

ـ انواع لینک و نحوه عملکرد آن

لینک دهی یکی از مهمترین بخش ‌های سئو داخلی می باشد که ابتدا باید شناختی از انواع آن کسب کرد. لینک ها به طور کلی به ۳ دسته تقسیم می شوند:

الف) لینک فالو: لینک ‌هایی که علاوه بر انتقال کاربر از صفحه مبدأ به مقصد، اعتبار سئوی صفحه مبدأ را نیز به صفحه مقصد انتقال می دهد.

ب) لینک نوفالو: لینک‌ هایی که فقط کاربران را به صفحه مقصد منتقل می کنند.

ج) لینک شکسته: لینک‌ هایی که با کلیک بر روی آن، به صفحه ۴۰۴ هدایت خواهید شد که حکایت از حذف یا تغییر آدرس آن صفحه دارد.

بنابراین از لینک ‌های فالو تنها در لینک دهی داخلی و لینک دهی به صفحات مورد تأیید استفاده شود. از لینک ‌های نوفالو برای لینک دهی به صفحات خارج از سایت استفاده شود و در پایان لینک‌ های شکسته نیز شناسایی و اصلاح شوند.

ـ لینک‌ سازی داخلی

همواره سعی کنید در هر مقاله ای از ۲ تا ۳ لینک دهی به سایر مطالب خود استفاده کنید، چراکه این موضوع ماندگاری کاربر در سایت شما را بیشتر می کند و به گوگل این پیام را می دهد که این سایت برای کاربر مفید و جذاب بوده، پس رتبه آن را ارتقاء بده.

۴ـ سئو خارجی

به مجموعه اقدامات نظیر لینک دهی خارجی و استفاده از شبکه های اجتماعی که در بیرون از سایت انجام شود، سئو خارجی گفته می شود که به دیده شدن در بین کاربران کمک شایانی می کند. برای کسب اطلاعات کامل و جامع در مورد سئو خارجی سایت به مطلب «سئو خارجی، فاکتورهای مهم و ترفندهای بهینه سازی» مراجعه کنید.

ـ لینک ‌سازی خارجی

دریافت لینک از سایت ‌های معتبر به منظور شناخت سایت خود را لینک سازی خارجی گویند که این کار به روش های مختلفی نظیر رپورتاژ آگهی، بک لینک متنی، بک لینک بنری و ... انجام می شود و گوگل هم به دلیل معرفی شدن شما توسط این رسانه های معتبر، جایگاه بهتری را در رتبه بندی در نظر می گیرد. البته افراد مبتدی معمولا به دنبال روش هایی برای ساخت بک لینک رایگان هستند که تاثیر زیادی روی سئو ندارد. 

ـ فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی

حضور و فعالیت در شبکه ‌های اجتماعی در نهایت منجر به معرفی، شناخت، برندسازی و لینک دهی سایت شما خواهد شد زیرا با ارائه مطالب مفید و با ارزش، می توان علاوه بر گفتگو و نظرخواهی از مخاطب، توجه او را به سایت خود نیز جلب و او را تبدیل به مشتری دائم نمود.

۵ـ سرچ کنسول

گوگل به منظور رصد کردن عملکرد انواع سایت در صفحه نتایج جستجو، یک ابزار ساده و رایگان به نام سرچ کنسول طراحی کرده است که به کمک آن می توان به راحتی تجزیه تحلیل و گزارشی از سئو سایت خود و بازاریابی محتوایی داشت. به همین دلیل سرچ کنسول یکی از ابزارهای مفید به منظور نظارت و عیب یابی سایت ها محسوب می شود که این مسئله برای کسب رتبه های برتر گوگل بسیار اهمیت دارد.