سئو و بهینه سازی

سئو سایت فروشگاهی؛ با رعایت این نکات فروشتو چند برابر کن

نویسنده: تحریریه آرسافت

امروزه در دنیایی که به عصر ارتباطات و تکنولوژی معروف است، ضرورت راه اندازی یک سایت مدرن بر هیچ شخص، مجموعه، ارگان و نهادی پوشیده نیست. اما مسئله ای که اینجا مطرح می شود، بحث چگونگی شناخت خدمات و محصولات شما و همچنین افزایش مخاطبین می باشد که تنها با طراحی و ساخت یک سایت نمی توان در این عرصه رقابت و برندینگ موفق شد؛ علی الخصوص اگر وب سایتی را که راه اندازی کرده اید در حیطه کسب و کارهای مجازی و سایت فروشگاهی باشد.

بنابراین برای غرق نشدن در این اقیانوس مجازی و حتی عرض اندام کردن در برابر رقبا، نیاز به یک موتور محرکه برای معرفی، دیده شدن و کسب اعتبار بیش از پیش احساس می شود تا سایت شما را از رتبه های پایین به رتبه های برتر برساند؛ و این کار تنها با سئو صحیح انجام می شود.

سئو، دستگاه پولسازی برای سایت فروشگاهی

سئو یا بهینه سازی سایت فروشگاهی به مجموعه فرآیندی می گویند که با انجام صحیح و دقیق آن، یک سایت فروشگاهی می تواند در نتایج برتر موتورهای جستجو (نظیر گوگل) قرار بگیرد تا به تبع آن به ترتیب مراحل تبلیغ رایگان، برندسازی، جذب مشتری و افزایش سودآوری برای آن شکل گیرد.

بر همین اساس امروزه شاهد هستیم کاربران قبل از اینکه بخواهند خریدی انجام دهند، ابتدا وب سایت های فروشگاهی را بررسی و محصولات آن را با هم مقایسه می کنند تا بلکه بعد از تحقیق کامل اقدام به خرید کنند. بنابراین با ظاهر شدن سایت فروشگاهی شما در نتایج برتر گوگل، کاربرانی که به دنبال یک محصول اینترنتی هستند به راحتی می توانند این سایت را پیدا و روند خرید خود را تکمیل کنند.

البته حتماً مستحضر هستید که سئو جزو سرمایه گذاری های بلند مدت محسوب می شود و اینطور نیست که یک شبه بعد از انجام مراحل سئو بتوانید پول پارو کنید؛ چراکه ظاهر شدن سایت شما در رتبه های برتر گوگل کمی زمان بر خواهد بود.

حال که ضرورت و اهمیت موضوع سئو سایت فروشگاهی را دانستید، لازم است مراحل انجام سئو سایت فروشگاهی را نیز برای شما شرح دهیم تا به کمک آن بتوانید یک دستگاه پولسازی برای خود فراهم کنید.

برترین چک لیست سئو سایت فروشگاهی

برای قرار گرفتن یک سایت فروشگاهی در صفحه اول سرچ گوگل، سئو سایت باید طبق اصول و قواعد صحیح که به تکنیک های کلاه سفید معروف است، انجام گیرد که ما در این بخش به مهمترین موارد آن پرداخته ایم:

مرحله اول: سئو داخلی سایت فروشگاهی

در این بخش از مقاله بیشتر روی مسائل ساختار سایت فروشگاهی و محتوای آن (اعم از متن، فیلم و عکس) بحث می شود که مهمترین موارد آن را برای شما تفکیک کردیم:

سئوی داخلی سایت فروشگاهی

۱. بهینه سازی ساختار سایت

ساختار سایت از اهمیت ویژه ‌ای در سئو سایت فروشگاهی برخوردار است به طوری که اگر از اول به آن توجه نشود، با رشد و توسعه سایت دچار مشکل خواهید شد. به همین دلیل باید ساز و کار منطقی و مناسبی را برای سایت فروشگاهی در نظر بگیرید تا هنگام پیمایش سایت مربوطه، هم ربات های گوگل و هم کاربران (تجربه کاربری) راحت تر و سریعتر به نتیجه دلخواه برسند. در نتیجه برای طراحی چنین ساختاری نیاز به رعایت یکسری فاکتورها می باشد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

۲. معماری ساده سایت

معماری سایت فروشگاهی باید در نهایت سادگی به گونه ای باشد که کاربر با کمترین تعداد کلیک، به مرتبط‌ ترین محتوا دست پیدا کند.

۳. افزایش سرعت سایت

سرعت بالا یکی از فاکتورهای اساسی در هر سایتی، مخصوصاً سایت های فروشگاهی محسوب می شود؛ زیرا کاربران صبر و تحمل کمی دارند و هنگام مواجه شدن با سایت کُند، فوراً از آن خارج می شوند. با این کار در واقع به طور غیرمستقیم به گوگل پیام می دهند که این سایت مفید نبوده و استاندارهای لازم را نداشته است؛ و همین موضوع یک امتیاز منفی را برای سایت شما به همراه خواهد داشت.

۴. بهبود تجربه کاربری

همواره صفحه اصلی جزو صفحاتی است که بیشترین اعتبار را به خود اختصاص می دهد؛ چراکه غالباً سایر‌ سایت‌ ها به آن لینک می ‌دهند. به همین منظور اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات سایت شما، تنها با چند کلیک به صفحه اصلی می رسند. بنابراین اگر تعداد کلیک کردن بین صفحه محصول و صفحه اصلی زیاد باشد، آن سایت از اعتبار کمتری برخوردار می شود.

۵. دسته بندی محصولات و خدمات

مواقعی که انسان چهارچوبی را برای خود مشخص نمی کند، دچار سردرگمی و تحیر می شود. وب سایت فروشگاهی هم با توجه به فراوانی محصولات، دقیقاً به همین شکل است که اگر چهارچوبی را برای آن مشخص نکنید قطعاً باعث سردرگمی خود و کاربر خواهید شد.

بنابراین با دسته بندی محصولات و خدمات متنوع در وب سایت فروشگاهی می توانید از این تحیر نجات یابید. در ضمن از اصل عرضه و تقاضا نیز برای فهرست بندی و چیدمان سایت فروشگاهی غافل نشوید، چراکه تقاضای کاربران نسبت به محصولی نشان دهنده در اولیت قرار داشتن آن است. بر همین اساس شما می ‌توانید برندها را از هم جدا و محصولات هر یک را در قسمت مربوطه قرار دهید.

۶. ناوبری آسان

به کمک ابزار بردکرامب، می توانید هم کاربر را متوجه کنید که در کجای سایت قرار دارد و هم گوگل متوجه می شود که ساختار سایت شما چگونه است. به عنوان مثال اگر به صفحه محصولات دیجی‌کالا دقت کنید، متوجه می شوید کاربری که از خرید کفش انتخاب شده توسط خود منصرف شده است، به راحتی می ‌تواند به دسته‌ بندی اولیه کفش‌ ها برگردد و محصول دیگری را انتخاب کند.

۷. لینک دهی داخلی

لینک ‌سازی در واقع هم برای صفحات محصولات و خدمات مفید می باشد و هم برای کلیت سایت چراکه با این کار می توان صفحات مختلف سایت را بهم وصل کرد تا تجربه کاربری و جا به جایی ربات های گوگل راحت تر انجام شود. از طرفی به کمک این لینک دهی داخلی می توان اعتبار هر صفحه را با لینک، به صفحه مقصد نیز منتقل کرد که این کار در کسب رتبه بهتر صفحات سایت تأثیر مثبت دارد.

ساخت لینک داخلی برای سئو فروشگاه آنلاین

البته به یاد داشته باشید که نباید در این کار زیاده ‌روی کرد و در هر صد کلمه، یک لینک دهی انجام داد چراکه هرچه لینک سازی داخلی اصولی تر انجام شود کاربر زمان بیشتری را در سایت شما ماندگار خواهد شد.

۸. استفاده از محتوای غنی و قوی

در اکثر مواقع کمبود، سستی و تکراری بودن محتوا یکی از دلایل مهم رتبه ‌نگرفتن وب سایت ها در نتایج گوگل می باشد که برای رفع این مشکل باید از محتویات قوی و مرتبط با محصول استفاده کرد تا بتواند نیاز مخاطب را برطرف کند. همچنین از تکراری بودن محتوا نیز باید پرهیز کرد، خصوصاً در سایت های فروشگاهی که اغلب اوقات افراد مجبور هستند صفحات مشابه را برای چند محصول استفاده کنند.

البته برای در امان ماندن از امتیازات منفی نسبت به صفحات تکراری، ترفندهایی مثل استفاده از تگ کنونیکال و نوایندکس وجود دارد که با این کار گوگل متوجه می شود کدام نسخه اصلی و کدام کپی است و در نتیجه صفحه شما را جزو فهرست ایندکس خود قرار نمی دهد.

مطلب بعدی استفاده از وبلاگ نویسی است که با این کار می توان چالش کمبود محتوا را جبران کرد و توضیحات کامل تری از محصول را به مخاطب ارائه داد.

۹. اضافه کردن بخشی به نام بلاگ

بلاگ‌ نویسی به همراه تکنیک ‌های سئو، حضور شما در صفحات نتایج گوگل را بیشتر و پررنگ تر خواهد کرد و برای سایت های فروشگاهی چنین بخشی جزو ملزومات می باشد چراکه با این روش می توان به معرفی دقیق و کامل محصولات پرداخت.

منتها باید بدانید که قرار نیست مخاطب با خواندن پست بلاگ شما، همان لحظه خرید خود را انجام دهد بلکه هدف اصلی باید این باشد که کاربر، شما را به چشم یک متخصص کاربلد در این حیطه ببیند و برای رفع نیازهای خود همیشه به سراغ شما بیاید.

به عنوان مثال فرض کنید کاربری چند پستِ بلاگ یک فروشگاه قهوه را می خواند، پس از مدتی که نیاز به قهوه ‌ساز یا دانه قهوه پیدا می کند، اولین جایی که به ذهنش می رسد، همین فروشگاه قهوه‌ خواهد بود که قبلاً مطالبی از آن خوانده بود.

به هر حال بلاگ نویسی فاکتورهایی دارد که رعایت آنها ضروری می باشد:

الف) تحقیق در مورد کلمات کلیدی هدف: برای تحقیق کلمات کلیدی هدف می توان بررسی های مختلفی روی نیّات کاربران انجام داد که برای ورود به یک سایت فروشگاهی چه اهدافی را دنبال می کنند. یک کاربر معمولاً با نیت تحقیق، کسب اطلاعات مفید در مورد محصول و همچنین مقایسه با دیگر محصولات مشابه وارد یک سایت فروشگاهی می شود که می توان با در نظر گرفتن این مباحث کلمات کلیدی هدف را پیدا کرد. به عنوان مثال یک فروشگاه لوازم ورزشی می ‌تواند به مخاطبان خود کمک کند چه کفشی برای دویدن مناسب است، این کفش چه ویژگی ‌هایی دارد و آیا برای روزهای بارانی مناسب است. بنابراین از دل این مباحث می توان کلید واژه های هدف را پیدا کرد.

تحقیق کلمات کلیدی در سئو

ب) توجه به پارامترها و اصول مهم سئو: ایجاد پست ‌های بلاگ علاوه بر مفید بودن، باید طبق یک برنامه از قبل تعریف ‌شده، مستمر و دائمی نیز باشند چراکه بارگذاری نامنظم بلاگ در سایت فایده چندانی در کسب رتبه نخواهد داشت. بنابراین با رعایت همین موضوع باعث می ‌شود گوگل شما را به عنوان یک منبع معتبر و موثق برای برخی کلمات کلیدی مرتبط با نیاز مخاطب در نظر بگیرد.

ج) معرفی محصول در جای درست: همواره سعی شود در دل محتوا و بلاگ هایی که استفاده می کنید، محصولات فروشگاه را به عنوان یک راه حل برای کاربر معرفی کنید، چراکه به کمک بلاگ ها هم می توان راهنمایی کرد و هم تبلیغ محصول انجام داد. به همین دلیل برگ برنده سایت فروشگاهی، توضیحات محصول است که با جزئیات در صفحه محصول به طور مجزا بیان می شود. این توضیحات باید به گونه ای باشد که به مخاطب نشان دهد، این محصول چه کمکی به او می ‌کند و چطور زندگی او را متحول خواهد کرد.

د) بکارگیری کلمات کلیدی مرتبط با محصول: با خلق محتوای قوی و ارزشمند در واقع به نیاز و پرسش‌ های کاربر پاسخ می‌ دهید و اعتماد او را به سایت خود جلب می ‌کنید. به همین منظور مطمئن شوید که هر پست بلاگ برای یک کلمه کلیدی، بهینه شده باشد و در زمان مقتضی و جای مناسب به محصول مربوطه لینک داده شده باشد تا کاربر را به خرید ترغیب کند.

۱۰. واکنشگرا بودن سایت

حتماً آگاه هستید که امروز اکثر کاربران با گوشی های هوشمند در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت، تحقیق، بررسی و احیاناً خرید انجام می دهند. پس حتماً سایت فروشگاهی شما نیز باید قابلیت ریسپانسیو را دارا باشد تا بتواند با دیگران رقابت کند و کاربران خود را از دست ندهد.

۱۱. صفحه ارتباط با ما

در نظر گرفتن صفحه ای به عنوان درباره با ما و صفحه تماس، می تواند در سایت فروشگاهی کمک کننده باشد چراکه افراد در چنین بستری سؤالات، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح می کنند که این کار در راستای اعتمادسازی، کسب اعتبار و همچنین توسعه بهتر فروشگاه بسیار کاربردی است.

برای مشاهده فهرست کامل فاکتورهای سئو داخلی سایت و نحوه بهینه سازی آنها به مطلب «مهم ترین فاکتورهای سئو داخلی سایت» مراجعه نمایید.

مرحله دوم: سئو تکنیکال سایت فروشگاهی

در این بخش از مقاله در مورد مسائل فنی و کدنویسی سئو سایت فروشگاهی بحث می شود که رعایت کاربردی ترین موارد آن را برای شما بازگو می کنیم:

۱. بهینه سازی تگ های عنوان برای دسته بندی ها

استفاده از هدینگ یا تگ ها برای صفحات سایت فروشگاهی و محصولات مختلف بسیار کمک کننده خواهد بود. به منظور این کار معمولاً در صفحات نام و مدل محصول، از تگ های «H1» و در سایر بخش ‌های مهم، در متن و توضیحات، از تگ های «H2 و H3» استفاده می ‌شود.

بهینه سازی تگ های هدینگ

بنابراین دقت داشته باشید که در بخش های غیر مهم صفحه، از تگ های با درجه اهمیت بالا (۱ تا ۳) استفاده نشود.

۲. بهینه سازی عنوان و توضیحات متای محصولات

عنوان و توضیحات متا حکم ویترین وب سایت ها را در نتایج جستجوی گوگل دارد، بر همین اساس باید دقت لازم را در مورد هر دو داشت. یعنی عناوین به ‌گونه ‌ای انتخاب شوند که علاوه بر جلب توجه کاربر، او را برای ورود به سایت نیز قانع کند. همچنین در قسمت متا دیسکریپشن هم صفحه مقصد را به خوبی توضیح دهید و توصیف کنید که چه چیزی در انتظار مخاطب خواهد بود.

۳. استفاده از تایتل و متا دیسکریپشن

حتماً از کلمات کلیدی ثانویه و فرعی نظیر «٪۳۰ تخفیف»، «ارسال رایگان»، «قیمت استثنایی» و «فروش ویژه» در تایتل، متا دیسکریپشن و صفحه محصول استفاده کنید چراکه این کلمات از نظر بار معنایی به کلمات کلیدی اصلی نزدیک هستند و افزایش ترافیک کاربر را برای سایت فروشگاهی رقم می زند.

۴. بهینه سازی تصاویر

حتماً در هر تصویری از نوشتن توضیحات مربوطه غافل نشوید چراکه این کار به ربات های گوگل کمک می کند که موضوع تصاویر را بهتر درک کنند. چنین کاری با استفاده از تگ ALT انجام می ‌شود.

برای مشاهده فهرست کامل فاکتورهای سئو تکنیکال سایت و نحوه بهینه سازی آنها به مطلب «مهم ترین فاکتورهای سئو تکنیکال سایت» مراجعه نمایید.

مرحله سوم: سئو خارجی سایت فروشگاهی

در بخش پایانی مقاله در مورد اقدامات لازمِ خارج از سایت در جهت کسب رتبه برتر گوگل، بحث خواهد شد که این اقدامات بر پایه لینک دهی خارجی، علی الخصوص سایت های معتبر استوار است چراکه هرچه اعتبار سایت مورد نظر بیشتر باشد، رتبه سایت فروشگاهی شما نیز بیشتر خواهد شد.

بر همین اساس راه های فراوانی برای بک لینک گرفتن وجود دارد که در مطلب «روش های مناسب برای دریافت بک لینک» به صورت کامل به آن پرداخته شده است اما در اینجا به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

۱. رپورتاژ آگهی

با تولید چند مقاله مختصر و مفید در رابطه با محصولات و خدمات خود و انتشار آنها در خبرگزاری ‌ها یا ‌سایت ‌های معتبر، می توانید به برند شدن و افزایش ترافیک سایت خود کمک کنید. این محتوا تقریباً همان کار پست مهمان را انجام می ‌دهد، با این تفاوت که برای انتشار آن به سایت میزبان، باید مبلغی را پرداخت کرد.

تبلیغات کسب و کار در اینترنت و شبکه های اجتماعی

۲. استفاده از شبکه های اجتماعی

شما با فعالیت در شبکه ‌های اجتماعی، به معرفی و کسب اعتبار خود کمک خواهید کرد، چراکه با ارائه مطالب کاربردی و مفید می توانید توجه مخاطب را جلب کرده و در زمان مقتضی با لینک دهی او را به سمت سایت فروشگاهی خود سوق دهید.

۳. استفاده از اپلیکیشن

امروزه اپلیکیشن ها جایگاه خوبی را در فضای مجازی برای خود دست و پا کردند زیرا با راه اندازی یک برنامه کاربردی توانسته اند علاوه بر پیاده کردن اهداف خود، قابلیت های متنوعی (نظیر کارت به کارت کردن، پرداخت قبوض، خرید شارژ، خرید نت) را نیز در خود جای دهند. شما نیز با تبلیغ در اپلیکیشن های مختلف و یا راه اندازی یک اپلیکیشن در حیطه کاری خود، می توانید مراحل کسب اعتبار و جذب مشتری را تجربه کنید.

۴. همکاری با اینفلوئنسرها

روزانه هزاران نفر این افراد سرشناس را در محیط های مختلف مجازی اعم از شبکه های اجتماعی و وب ‌سایت ها دنبال می کنند و از آنها تأثیر می پذیرند. شما نیز می توانید در قبال پرداخت هزینه از آنها درخواست کنید که از سایت شما تعریف کنند. البته این همکاری می تواند در پست های بلاگ آنها نیز باشد که به وب سایت شما لینک بدهند. 

۵. پست مهمان

به کمک این ترفند می ‌توان محتوایی از محصولات خود را برای بلاگ سایر سایت ‌ها آماده کرد که هم میزان مهارت و تخصص خود را به رخ کاربران بکشید و هم بک ‌لینک از سایت ها دریافت کنید.

۶. روابط ‌‌عمومی

بخش روابط ‌عمومی می تواند با راه اندازی کمپین های رایگان، سایر وب ‌سایت‌ ها را وادار کند تا درباره فروشگاه شما صحبت کنند و به شما لینک بدهند.

اگر تمایل دارید مولفه های مهم چک لیست سئو را به صورت کامل مطالعه کنید حتما مطلب «مهم ترین موارد چک لیست سئو» را مطالعه نمایید. همچنین در مطلب «مهم ترین فاکتورهای سئو خارجی» می توانید مولفه های مهم سئو خارجی سایت را مشاهده کنید.