
ابزارهای گوگل برای سئو؛ معرفی ۷ ابزار رایگان و کاربردی
برای سئو کردن سایت حتما لازم نیست از ابزارهای پولی سئو استفاده کنید؛ چراکه ابزارهای گوگل برای سئو به صورت رایگان در اختیار شماست. گوگل مجموعهای از ابزارهای رایگان مخصوص سئو سایت دارد که به مدیران سایت ها و سئوکاران حرفه ای کمک میکند تا با تحلیل سئو سایت بتوانند عملکرد خود را ارزیابی کنند.
در این مطلب بهترین ابزارهای رایگان گوگل برای سئو سایت را بررسی کرده ایم و کاربرد و نحوه استفاده از آنها را آموزش داده ایم.
بررسی ۷ ابزار رایگان گوگل برای بررسی سئو سایت
در اینجا ۷ ابزار برتر گوگل برای سئو سایت بررسی شده که همگی رایگان هستند. در ادامه ضمن معرفی ابزارها، توضیحات مفیدی در مورد قابلیت های این ابزارها و نحوه استفاده از آنها برای سئو سایت نیز آموزش داده شده است.
۱. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)
کنسول جستجوی گوگل (GSC) یا سرچ کنسول یک ابزار رایگان سئو است که به نظارت و حفظ حضور سایت در نتایج جستجوی گوگل کمک میکند. این ابزار در واقع رابط بین مدیر سایت و گوگل است و اطلاعات مفیدی در مورد میزان بازدید سایت، نمایش آن به کاربران، خطاهای سایت، سرعت بارگزاری سایت، صفحات خزش شده و ... می دهد.
کاربردهای کنسول جستجوی گوگل برای سئو
سرچ کنسول گوگل کاربردهای خوبی در سئو سایت دارد که مهم ترین آنها عبارت اند از:
- گزارش عملکرد سایت: مشخص می کند سایت شما در نتایج جستجوی گوگل چگونه عمل میکند تا بتوانید فرصتهای بهبود را شناسایی کنید.
- شناسایی مشکلات سئو فنی: صفحات و بخش های سایت که دارای مشکل فنی باشند سریعا توسط ربات های گوگل شناسایی شده و در این ابزار نمایش داده می شود.
- افزایش سرعت ایندکس صفحات: با ثبت نقشه سایت در گوگل می توان تمام صفحات سایت را در اختیار گوگل قرار داد تا سرعت ایندکس سایت افزایش پیدا کند.
- ابزار بررسی URL: با این ابزار می توانید پس از هر بروزرسانی در صفحات سریعا این موضوع را به گوگل اعلام کنید تا در اولین فرصت صفحه ویرایش شده را خزش کند و آن را با نسخه قبلی جایگزین نماید.
۲. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4) یک ابزار قدرتمند سئو برای تجزیه و تحلیل وب است که اطلاعات خوب و دقیقی در خصوص ترافیک وبسایت و رفتار کاربران ارائه میدهد. این ابزار کمک میکند تا بفهمید بازدیدکنندگان چگونه با سایت شما تعامل دارند، کدام صفحات بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و آنها در سایت چگونه حرکت میکنند.
اگر بگوییم کنسول جستجوی گوگل بر موتور جستجو تمرکز دارد، گوگل آنالیتیکس بر روی کاربر تمرکز دارد. به کمک این ابزار می توان تجربه کاربری (UX) را ارزیابی کرد.
کاربردهای گوگل آنالیتیکس برای سئو
بیایید با هم برخی از ویژگیهای کلیدی ابزار گوگل آنالیتیکس را بررسی کنیم.
- تحلیل ترافیک: گوگل آنالیتیکس جنبههای مختلف ترافیک وبسایت را ردیابی میکند، از جمله تعداد بازدیدکنندگان، جلسات، مشاهده صفحات و بیشتر. شما میتوانید ببینید ترافیک شما از کجا میآید (جستجوی ارگانیک، رسانههای اجتماعی، ارجاع و غیره)، که این به شما کمک میکند اثربخشی تلاشهای بازاریابی خود را درک کنید.
- تحلیل تعامل کاربر: با تحلیل تعامل، میتوانید ببینید کاربران چگونه با وبسایت شما تعامل دارند. این شامل معیارهایی مانند زمان حضور کاربر در سایت، جلسات فعال به ازای هر کاربر، فعالیت کاربر، و صفحات پر بازدید است. درک رفتار کاربر به شما کمک میکند تا طراحی و محتوای سایت خود را بهینه کنید تا تعامل و تبدیلها را بهبود ببخشید.
- ردیابی تبدیل: گوگل آنالیتیکس به شما امکان میدهد تبدیلها را ردیابی کنید، خرید، ارسال فرم یا سایر اقدامهای مورد نظر در وبسایت شما.
- شناسایی محتوای پربازده: به کمک این ابزار می توانید صفحات دارای بیشترین ترافیک و تعامل را پیدا کنید.
- درک هدف کاربر: به شما کمک میکند بفهمید مخاطبان چه چیزی را جستجو میکنند و محتوای خود را برای برآورده کردن نیازهای آنها ایجاد کنید.
۳. گوگل بیزینس پروفایل (Google Business Profile)
پروفایل کسبوکار گوگل (GBP) یک ابزار رایگان برای سئوی محلی است. که به شما امکان میدهد تا حضور خود در نتایج جستجو و نقشه گوگل را مدیریت کنید. این ابزار به شما اجازه میدهد تا اطلاعات کسب و کار خود را در نتایج گوگل نمایش دهید و در نقشه گوگل محل کسب و کار خود را مشخص کنید.
کاربردهای گوگل بیزینس برای سئوی محلی
- ثبت اطلاعات کسبوکار: با این ابزار گوگل، کسبوکارها میتوانند اطلاعات دقیق کسب و کار خود مانند نام کسبوکار، آدرس، شماره تلفن و ساعات کاری را ثبت کنند تا به مشتریان احتمالی نمایش داده شود.
- افزایش دیده شدن: بهینهسازی پروفایل کسبوکار شما میتواند به کسبوکار شما کمک کند تا در نتایج جستجوی محلی ظاهر شود و دیده شدن شما را برای مشتریان احتمالی در منطقهتان افزایش دهد.
- اعتباربخشی بیشتر: داشتن یک کسبوکار تأیید شده و بهروز در گوگل اعتماد مشتریان را افزایش میدهد و اعتبار کسبوکار شما را مستحکم میکند.
- بهبود تعامل با مشتریان: تعامل با مشتریان از طریق پروفایل کسبوکار گوگل با پاسخ به نظرات و ارسال بهروزرسانیها میتواند رضایت و وفاداری مشتریان را افزایش دهد.
- بینشهای مربوط به عملکرد جستجوی محلی: پروفایل کسبوکار گوگل بینشهای ارزشمندی درباره اینکه مشتریان چگونه بهصورت آنلاین کسبوکار شما را پیدا و با آن تعامل دارند، ارائه میدهد. این به شما این امکان را میدهد که عملکرد آنها را ردیابی کنید.
۴. گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner)
گوگل کیورد پلنر یک ابزار رایگان برای تحقیق کلمات کلیدی در سئو است که در پلتفرم گوگل ادز ارائه میشود. Googld Ads برای تبلیغ در گوگل طراحی شده است اما با استفاده از بخش Keyword Planner می توان تحقیق کلمات کلیدی انجام داد و کلیدواژه های پرجستجو و مستعد را شناسایی کرد. این ابزار حجم جستجو و رقابت کلمات کلیدی را ارائه می کند و برای هر کلمه موارد مشابه را پیشنهاد می دهد.
کاربردهای گوگل کیورد پلنر برای تحقیق کلمات کلیدی سئو
این ابزار سئو در حوزه تحقیق کلمات کلیدی سئو کاربردهایی دارد که به شرح زیر است:
- تحقیق کلمات کلیدی: این بازار به شما این امکان را میدهد که کلمات کلیدی جدیدی که مرتبط با کسبوکار یا حوزه کاری شما هستند را کشف کنید.
- پیشنهادات کلمات کلیدی: گوگل کیورد پلنر پیشنهادات کلمات کلیدی را بر اساس کلمات کلیدی پایه ارائه میدهد. این پیشنهادات شامل اصطلاحات مرتبط است که کاربران ممکن است در نظر نگرفته باشند، و این به آنها اجازه میدهد تا تحقیق کلمات کلیدی خود را گسترش دهند و به دامنه وسیعتری از جستجوها بپردازند.
- انتخاب کلمات کلیدی هدفمند: به شناسایی کلمات کلیدی مرتبط که کاربران در جستجو هستند، کمک میکند.
- تحلیل حجم کلمات کلیدی و رقابت: این ابزار دادههایی درباره حجم جستجوی ماهانه متوسط هر کلمه کلیدی ارائه میدهد و به شما کمک میکند پتانسیل ترافیک کلمات کلیدی خاص را درک کنید. همچنین اطلاعاتی درباره سطح رقابت هر کلمه کلیدی ارائه میدهد که نشان میدهد برای آن کلمات کلیدی رتبه بندی تا چه اندازه دشوار خواهد بود.
- تحلیل رقابتی: امکان تحلیل رقابت کلمات کلیدی را در مقایسه با سایر اصطلاحات مشابه فراهم میکند و به شما کمک میکند مؤثرترین کلمات کلیدی را برای استراتژی سئوی خود انتخاب کنید.
۵. تست سرعت سایت (Google PageSpeed Insights)
ابزار Google PageSpeed Insights یک ابزار رایگان گوگل است که به تحلیل عملکرد صفحات وب کمک میکند و پیشنهاداتی برای بهبود سرعت بارگذاری آنها ارائه میدهد. این ابزار هم نسخههای دسکتاپ و هم نسخه موبایل وبسایتها را ارزیابی کرده و راهکارهای مفید جهت حل مشکل ارائه می کند.
کاربردهای Google PageSpeed برای سئو
ابزار پیج اسپید گوگل برای بهبود سئو سایت قابلیت های خوبی دارد که عبارت است از:
- تحلیل سرعت صفحه: این ابزار زمان بارگذاری یک صفحه را اندازهگیری کرده و امتیازی بر اساس عملکرد آن اختصاص میدهد. این ابزار دادههایی درباره جنبههای مختلف سرعت صفحه، از جمله زمان اولین نمایش محتوا (FCP)، بزرگترین نمایش محتوا (LCP) و جابجایی تجمعی چیدمان (CLS) ارائه میدهد.
- بهبود تجربه کاربری: با یافتن عوامل کندی سایت و رفع آنها، سایت سریع تر شده و به بهبود تجربه کاربری منجر میشود و این نرخ پرش را کاهش داده و تعامل را افزایش میدهد.
- بهبود عملکرد موبایل: PageSpeed Insights به شناسایی مشکلاتی که ممکن است سرعت سایت موبایل شما را کاهش دهند، کمک کرده و راهحلهایی برای بهبود عملکرد ارائه میدهد.
۶. گوگل ترندز (Google Trends)
گوگل ترندز ابزاری بسیار مفید و کاربردی است که به صورت رایگان به شما اجازه می دهد محبوبیت جستجوها را در طول زمان و در مناطق مختلف بررسی کنید. این ابزار اطلاعات مفیدی در مورد این که کاربران در گوگل چه چیزهایی را جستجو میکنند و چگونه علاقه به جستجو در طول زمان تغییر میکند، ارائه میدهد.
کاربردهای Google Trends برای سئو
گوگل ترندز اگرچه ابزار مخصوص سئو نیست اما برای سئو و بهینه سازی سایت نیز کاربرد دارد.
- تحقیق کلمات کلیدی: این ابزار به شناسایی موضوعات و کلمات کلیدی ترند کمک میکند که میتوان آنها را در محتوا گنجاند تا ترافیک بیشتری جذب شود.
- تحلیل روند: Google Trends به کاربران این امکان را میدهد تا محبوبیت عبارات جستجوی خاص یا موضوعات را در یک دوره مشخص تحلیل کنند. این ابزار نشان میدهد که آیا علاقه به یک موضوع خاص در حال افزایش یا کاهش است و بینشهای ارزشمندی درباره روندهای نوظهور و الگوهای فصلی ارائه میدهد.
-
محبوبیت کلمات کلیدی: شما میتوانید محبوبیت کلمات کلیدی یا اصطلاحات جستجوی مختلف را مقایسه کنید تا شناسایی کنید کدامیک از آنها در بین کاربران محبوبتر هستند. این به انتخاب کلمات کلیدی مرتبط برای تولید محتوا، سئو و کمپینهای تبلیغاتی کمک میکند.
-
بینشهای جغرافیایی: این ابزار سئو به شما دادههای جغرافیایی ارائه میدهد و نشان میدهد که جستجوی یک موضوع خاص در کجا بیشترین علاقه را دارد. شما میتوانید تنوعهای منطقهای در حجم جستجو را بررسی کرده و استراتژیهای بازاریابی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
۷. تست سازگاری با موبایل (Google mobile friendly test)
Google mobile friendly test ابزاری مختص تست سازگاری صفحه وب با موبایل است که به صورت رایگان در اختیار افراد قرار دارد و می توان وضعیت عملکرد صفحه در موبایل را با آن بررسی کرد. اهمیت این ابزار در این است که درصد بالایی از کاربران سایت ها از موبایل استفاده می کنند و الگوریتم های گوگل هم اولویت رتبه بندی را روی داشتن نسخه موبایل قرار داده اند.
کاربردهای Google mobile friendly برای سئو
ابزار mobile friendly گوگل به صورت مستقیم برای تحلیل سئو نیست اما قابلیت های آن روی سئو اثر گذار است. برخی از آن ها عبارت اند از:
- بررسی عملکرد صفحه در گوشی موبایل: این ابزار عملکرد سایت و صفحه را در گوشی موبایل ارزیابی می کند و با بررسی اندازه فونت نوشته ها، نحوه چیدمان عناصر، میزان ریز یا درشت بودن نوشته ها و ... مشخص می کند که کاربر می تواند به راحتی با گوشی از سایت استفاده کند یا خیر.
- بررسی سازگاری صفحه با موبایل: این ابزار به شما میگوید که آیا صفحه شما برای موبایل مناسب است یا خیر.
- اعلام مشکلات صفحه در موبایل: اگر صفحه با موبایل سازگار نباشد مشکلات آن را اعلام می کند و آنچه را که باید برای بهینهسازی صفحهتان برای دستگاههای موبایل اصلاح کنید، به شما نشان میدهد.
نتیجهگیری
با افزایش تعداد ابزارهای پولی سئو و نیاز مبرم به استفاده از ابزارهای آنالیز سئو سایت، خوب است از ابزارهای رایگان گوگل که مستقیماً تولید این شرکت ایجاد شده استفاده کنیم. با کمک این ابزارهای سئوی گوگل، میتوانید وبسایت خود را بهطور مؤثری برای موتورهای جستجو بهینهسازی کرده، ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنید و در نهایت به رتبهبندی و دید بهتری در اینترنت دست یابید.