۱۷ نکته فنی و روانشناسی طراحی سایت که باید به آن توجه کرد

نویسنده: تحریریه آرسافت

همانطور که مستحضرید در جهان هستی هر شغل و حرفه ای دارای یکسری فوت و فن های کوزه گری می باشد که رعایت آنها باعث رضایتمندی و خرسندی طرفین (مجری طرح و مشتری) از محصول نهایی خواهد شد چراکه کارفرما با تحویل محصول باکیفیت به دست مشتری می تواند زمینه جذب مشتریان بیشتر و در نهایت سودآوری بیشتر را برای خود به ارمغان بیاورد.

شغل طراحی سایت نیز که خود یکی از جذاب ترین و به روزترین مشاغل دنیا محسوب می شود از این قاعده مستثنی نیست و داراری نکات کلیدی می باشد که رعایت آن علاوه بر ایجاد زیبایی بصری برای سایت و جذب حداکثری مخاطب، می تواند شما را نیز به عنوان یکی از بهترین و باتجربه ترین طراحان سایت در بین کاربران معرفی کند تا با شهرت و اعتبار بدست آمده، موقعیت شغلی و درآمد خود را ارتقاء دهید.

بنابراین در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی اساسی ترین و کلیدی ترین نکات مربوط به طراحی سایت را برای شما بیان کنیم تا به یکی از بهترین طراحان سایت تبدیل شوید و برای خود برندسازی کنید؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

نگاهی کلان به شغل طراحی سایت

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و مجازی شدن انواع خدمات و کسب و کارها، امروزه شاهد این هستیم که اکثر مجموعه ها و ارگان های دولتی و خصوصی برای خدمت رسانی بهتر و سریعتر، کسب اعتبار بیشتر، بازاریابی گسترده تر، برندسازی، کاهش هزینه ها، سود بیشتر و ... از وب سایت استفاده می کنند.

بر همین اساس طراحی سایت از جمله مشاغل پر مخاطب محسوب می شود که به کمک ابزارهای گرافیکی و برنامه نویسی می تواند ظاهری جذاب، زیبا و کارآمد را برای یک سایت ایجاد کند تا علاوه بر جذب کاربر بیشتر، خدمات و محصولات را نیز به بهترین شکل ممکن به مخاطب ارائه دهد.

بنابراین یک طراح سایت باید بتواند مطابق با حوزه فعالیت و درخواست مشتری، ظاهر سایت و طریقه کارکرد آن را به شکل ایده آلی انجام دهد تا رضایتمندی کاربر به بالاترین سطح خود برسد. به منظور شناخت بیشتر در حوزه طراحی سایت می توانید به مقاله «آموزش رایگان طراحی سایت» و «ویژگی های وبسایت جذاب» مراجعه فرمایید.

در ادامه نکات مهم مربوط به طراحی، پشتیبانی و نگهداری وب سایت برای شما بیان خواهد شد.

نکات کلیدی روانشناسی در طراحی سایت

همانطور که اشاره شد هر شغلی برای ارائه بهترین کارایی و کیفیت از خود، دارای فوت و فن خاصی می باشد و ما در این بخش می خواهیم فوت کوزه گری طراحی سایت را برای شما توضیح دهیم. یکی از موارد مهمی که باید در طراحی سایت به آن توجه داشت، رعایت اصول روانشناختی و توجه به روحیات افراد است.

نکات کاربردی جهت طراحی سایت

مسئله ای که شاید در نگاه اول بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند اما در ادامه متوجه خواهید شد که به شدت روی کاربردپذیری سایت و همچنین افزایش نرخ تبدیل‌ اثرگذار خواهند بود به طوری که اکثر افراد به صورت ناخودآگاه تحت تأثیر این اصول و قواعد قرار خواهند گرفت.

بر همین اساس باید حدالامکان قوانینی که در ذیل آمده را در طراحی سایت مد نظر قرار داد.

قانون شماره‌ ۱:

هر چه گزینه‌ های قابل انتخاب برای کاربر در سایت مربوطه افزایش یابد، زمان واکنش او نیز افزایش پیدا خواهد کرد که این موضوع برای سایت مورد نظر مضر است.

به عنوان مثال کاربر هنگام مشاهده‌ چندین محصول دچار سردرگمی شده و مجبور می شود زمان بیشتری را صرف انتخاب گزینه نهایی کند که در نتیجه ممکن است همین امر او را از خرید منصرف کند.

قانون شماره‌ ۲:

سعی کنید دکمه ‌های CTA یا همان Call to action سایت خود را بزرگتر از حد معمول و در دسترس کاربر قرار دهید چراکه هر چه دکمه ها بزرگتر و نزدیکتر باشند، کاربر زودتر روی آن کلیک خواهد کرد.

قانون شماره‌ ۳:

معمولاً کاربران بیشتر وقت خود را در سایر سایت ‌ها می‌ گذرانند، بر همین اساس دوست دارند که کارکرد سایت شما نیز همانند دیگر سایت ها باشد. بنابراین تغییرات ناگهانی در وب سایت و کاهش و افزایش امکانات آن موجب نارضایتی کاربر شما خواهد شد.

قانون شماره‌ ۴:

فاکتورهایی که از نظر ظاهر شبیه به هم هستند و یا پارامترهایی که به هم نزدیک‌ هستند، از دید کاربر با هم مرتبط هستند و فرقی ندارند.

پس دقت داشته باشید که اگر می‌ خواهید کاربر برای موردی تمایز بیشتری قائل شود باید این تمایز را به خوبی نشان دهید تا تفاوت آن به وضوح نمایان شود.

قانون شماره‌ ۵:

یک انسان معمولی در لحظه می ‌تواند تنها ۷ چیز را به ذهن خود بسپارد؛ پس در وب سایت هایی که امکان مقایسه چندین مورد با هم وجود دارد (مثل سایت فروشگاهی) این مورد را حتماً در نظر داشته باشید. 

قانون شماره‌ ۶:

ذهن انسان هنگام روبه رو ‌شدن با چندین آیتمی که در یک راستا قرار دارند، موارد اول و آخر را راحت تر به خاطر می سپارد؛ بر همین اساس بهتر است موارد کلیدی را در ابتدا و انتهای لیست‌ تان قرار دهید.

قانون شماره‌ ۷:

ذهن انسان هنگام مواجه شدن با چندین آیتمی که شبیه هم هستند، مواردی که بیشتر از بقیه تمایز دارند را بهتر به خاطر می ‌سپارد؛ بنابراین اگر قصد دارید برای چیزی تفاوت قائل شوید، سعی کنید حتماً آن را متمایزتر از سایر فاکتور‌ها قرار دهید.

قانون شماره‌ ۸:

معمولاً افراد کارهای نیمه تمام را بهتر از کارهایی که به اتمام رسانده ‌اند به یاد می آورند؛ به همین منظور استفاده از پروگرس ‌بارها (نوارهای پیشرفت) در اغلب موارد باعث می ‌شود تا کاربران نسبت به تکمیل فرایندهای نیمه کاره شان اقدام کنند.

نکات فنی مهم در طراحی سایت

همانطور که مستحضرید سایت ها به دلیل تنوع در فعالیت و نوع خدماتشان با یکدیگر متفاوت هستند، بر همین اساس یک طراح سایت پس از ایجاد یک وب سایت، باید مسائل مربوط به پشتیبانی و نگهداری آن را نیز در نظر بگیرد.

در مطالب ذیل سعی شده است تا مهمترین نکاتی که بعد از ساخت وب سایت وجود دارد به شما معرفی شود.

۱. ظاهر سایت

طبق آخرین آمارها اکثر کاربران وقتی وارد سایتی می ‌شوند، فقط در عرض ۵ ثانیه تصمیم می ‌گیرند که آیا در این سایت بمانند یا اینکه آن را ترک کنند؛ چراکه وقتی کاربر وارد سایت می ‌شود در وحله اول با ظاهر آن رو به رو می ‌شود.

اهمیت UI و گرافیک در طراحی سایت

شاید بدیهی ترین نکته همین جذابیت ظاهری سایت باشد زیرا همانطور که آراسته بودن و خوش روییِ فروشنده در یک فروشگاه حضوری می تواند باعث جذب مشتری و فروش بیشتر شود، ظاهر و زیبایی سایت نیز می تواند تأثیر مستقیمی در افزایش بازدیدکنندگان سایت و فروش بیشتر محصولات داشته باشد.

بر همین اساس توجه به ظاهر سایت بسیار مهم و حیاتی می باشد و به نوعی چشم و پیشانی کار محسوب می شود. بنابراین قالب ‌ها می‌ توانند ظاهر سایت را مشخص کنند.

به همین منظور اگر شما از سیستم ‌های مدیریت محتوای اختصاصی استفاده می ‌کنید، باید از توسعه دهنده خودتان بخواهید تا یک قالب کاربر پسند را برای شما طراحی کند. اما اگر از سیستم ‌های مدیریت محتوا آماده مثل وردپرس استفاده می‌ کنید، باید از قالب ‌های آماده و طراحی شده استفاده نمایید.

۲. سئو سایت

همه‌ ما برای یافتن عبارات و مفاهیم مورد نظر خود کم و بیش از موتورهای جستجویی مثل گوگل استفاده کرده ایم. حقیقت امر این ‌است که موتورهای جستجو تنها یک ربات هستند که باید با استفاده از یک اصول خاصی، محتوای سایت را برای آنها قابل فهم کند و به کمک تکنیک‌ های مختلف سعی شود تا سایت مورد نظر در صدر نتایج جستجو قرار بگیرد.

بنابراین سئو به معنای بهینه ‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است که با انجام این مراحل باعث می‌ شود سایت شما در رتبه‌ های برتر و بالای موتورهای جستجو قرار بگیرد. بر همین اساس نباید به هیچ وجه قدرت سئو را دست کم گرفت چراکه اگر این کار به صورت اصولی انجام شود می‌ تواند سایت مورد نظر را به درآمدهای میلیاردی برساند.

۳. امنیت سایت

امنیت سایت یکی از بخش ‌های مهم محسوب می شود که باید در زمان طراحی و ساخت سایت، به آن دقت فراوان داشت چراکه سرقت اطلاعات هویتی در فضای مجازی بسیار شایع است. بخشی از امنیت سایت، مربوط به قالب، سیستم مدیریت محتوا، هاست و ... می ‌شود ولی یکسری از این بخش‌ ها نیز مربوط به خود شما می ‌شود.

یکی از مواردی که برای کاربران اطمینان حاصل می کند، استفاده از گواهینامه HTTPS (پروتکل امنیتی) است که بر روی آدرس‌ وب ‌سایت ها درج می شود و این نوید را به کاربر می دهد تا نگران دزدی اطلاعاتش نباشد.

همچنین شما باید پسورد قوی ای برای اکانت خود تعریف کنید و یا اگر از سیستم‌ های مدیریت محتوا آماده مثل وردپرس استفاده می ‌کنید، باید از افزونه ‌های امنیتی کمک بگیرید.

۴. بهینه کردن سرعت سایت

طبق تحقیقات انجام شده، اکثر کاربران بیشتر از ۵ ثانیه برای لود شدن یک سایت صبر نمی‌ کنند، بر همین اساس سرعت سایت جزو فاکتورهایی است که تأثیر مستقیمی بر روی روند پیشرفت سایت دارد و حتی گوگل نیز در الگوریتم ‌های جدیدش، از سرعت سایت به عنوان یکی از اصلی ‌ترین فاکتورهای رتبه بندی استفاده می ‌کند.

بهینه سازی و افزایش سرعت بارگزاری سایت

برای درک بهتر و بیشتر موضوع تنها کافی است خودتان را جای کاربر بگذارید چراکه رفتار اکثر کاربران به این صورت است که معمولاً وقتی چند سایت را به صورت همزمان با هم باز می‌کنند، سراغ سایتی که زودتر لود می شود می روند.

به عنوان مثال می توانید فایل ها را به صورت فشرده انتخاب کنید یعنی حجم تصاویر و فیلم ها خصوصاً در صفحه اول سایت را برای بهتر لو شدن کاهش دهید.

۵. اتصال سایت به ابزار Google Search Console

گوگل سرچ کنسول یکی از کاربردی ترین ابزارها برای هر سایتی محسوب می شود زیرا به کمک آن می توان یک آمار دقیق از سمت ربات ‌ها و کاربرانی که از طریق گوگل وارد سایت شما شدند را ارائه داد.

به عنوان مثال مقدار کاربرانی که از سمت گوگل وارد سایت شما شدند را نشان می دهد و یا به شما اعلام می ‌کند که کاربران با سرچ کردن چه کلمه‌ ای وارد سایت شما شدند. از طرفی خطاهایی هم که در سایت شما رخ می ‌دهد را می توانید به کمک این ابزار پیدا کنید.

البته این آمارها، تنها بخش کوچکی از اطلاعاتی است که می ‌توان از طریق گوگل سرچ کنسول به دست آورد. این ابزار مهم تا حدی کاربردی است که اغلب متخصصان سئو بر این باورند اگر سایت خودتان را به این ابزار متصل نکنید، عملاً هیج کاری برای پیشرفت کسب و کار خود انجام نداده اید.

۶. اتصال سایت به ابزار گوگل آنالیتیکس

یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد که توسط شرکت گوگل عرضه می شود، ابزار گوگل آنالیتیکس می باشد که می‌ تواند آمار دقیق از کاربران سایت را به شما ارائه دهد.

این آمارها کمک شایانی به پیشرفت سایت شما می کند زیرا با استفاده از این ابزار می ‌توانید از سلایق کاربران خودتان آگاه شوید تا از این به بعد فعالیت ‌های خودتان را در راستای نیاز کاربران انجام دهید.

۷. تولید محتوای مستمر

همواره باید یک برنامه دقیق، منظم، مدوّن و بلند مدت برای تبلیغات هدفمند در نظر داشت و به صورت دوره ای محتوای سایت خود را به روز کرد. زیرا تولید محتوا به حدی در شناخت و پیشرفت وب سایت ها و کسب و کارهای مجازی مهم است که بدون آن عملاً نمی توان به هیچ موفقیت خاصی رسید.

تولید محتوای جذاب و باکیفیت

تولید محتوا تأثیر مستقیمی روی افزایش مخاطب و افزایش فروش سایت دارد به همین دلیل نباید به سادگی از کنار آن گذشت. باید بدانید که تولید محتوا اصول و قواعد خاص خودش را دارد و اینطور نیست که هر چیزی (متن، صوت و تصویر) به ذهنتان رسید را آماده کنید و در سایت خود منتشر کنید.

۸. فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی

امروزه اکثر کاربران در شبکه ‌های اجتماعی مختلف فعالیت دارند، به همین دلیل می ‌توان در گوشه ای از سایت خود پل ارتباطی با شبکه های اجتماعی را نیز برای کاربران تعبیه کرد.

به جرأت می توان گفت کسب و کارهایی که در شبکه های اجتماعی حضور دارند نسبت به دیگر رقبا از فروش بیشتری برخوردار هستند، چراکه حتی بیشتر کسب و کارهای اینترنتی نیز بیشتر توان و تمرکز خودشان را بر روی شبکه ‌های اجتماعی گذاشتند.

البته این موضوع را نباید فراموش کرد که وابسته کردن کل فعالیت خود به شبکه های اجتماعی کاری بسیار پر ریسک است زیرا از گذشته تا به حال شبکه‌ های اجتماعی مختلفی ظهور کردند که یکی پس از دیگری بعد از مدتی از رده خارج شدند و یا فیلتر شدند اما همانطور که مشاهده می کنید وب سایت ها از قدیم الایام بودند و هنوز هم پر قدرت به فعالیت خود ادامه می دهند.

۹. قابل دسترس با گوشی

همانطور که مستحضرید در حال حاضر اغلب افراد کارهای خود را از طریق تلفن های همراه انجام می‌ دهند و اگر وب سایتی قابلیت دسترسی با موبایل یا تبلت را داشته باشد، در واقع تعداد کاربران و ترافیک سایت خود را افزایش داده است.

بنابراین از جمله امتیازاتی که سیستم های جستجو مثل گوگل برای معرفی یک سایت در نظر می گیرند، همین موضوع ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت می باشد که می تواند فرم و حالت یک وب سایت را متناسب با اندازه صفحه نمایش گوشی یا تبلت تغییر دهد.