سئو و بهینه سازی

با سئو سایت پزشکی بیماران مطب خود را چند برابر کنید

نویسنده: تحریریه آرسافت

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی تمام افراد به اینترنت، جستجوی مراکز درمانی و حتی انتخاب پزشکان با بررسی سابقه و نمونه کارهای درمانی آنها بسیار آسان شده و در عرض چند دقیقه می توان به این اطلاعات رسید. به بیان دیگر در دورانی زندگی می کنیم که اکثر بیماران قبل از مراجعه به پزشک، مطب و یا بیمارستان خاص، ابتدا به اینترنت رجوع می‌ کنند تا اطلاعات دقیقی در مورد بیماری خود، درمان آن و پزشکان این حوزه بدست آورند. اینجاست که سئو سایت پزشکی اهمیت دو چندان پیدا می کند و توانایی و کارایی خود را به رخ رقبا می کشد.

روش کار به این صورت است که اگر سایت شما به خوبی بهینه سازی شده باشد و اطلاعات و خدمات مفیدی را به بیماران ارائه دهد، علاوه بر قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل و جذب بیماران، مشکل آنها را نیز برطرف خواهید کرد که این موضوع در آینده نه چندان دور به نفع شما تمام خواهد شد. چراکه چنین امری قطعاً شما را در ذهن مخاطبین و بیماران به عنوان یک منبع و پزشک موفق، معتبر و کاربلد معرفی می کند که در مواقع نیاز، محلی برای رجوع همیشگی او باشید.

سئو، راز دسترسی سریع به پزشک

در واقع سئو پزشکی ترکیبی از علم تکنیکال سئو به همراه اشراف کامل اطلاعاتی در زمینه تخصص پزشک مربوطه و درمان بیماری می باشد که انجام بهتر این دو باعث قرار گرفتن سایت پزشکی در صفحه اول جستجوهای گوگل خواهد شد. به یاد داشته باشید که از سئو می توان برای بحث برندینگ یعنی برند سازی با سئو و مارکتینگ یعنی بازاریابی با سئو استفاده کرد و از آن برای قرار گرفتن سایت در صفحه اول کمک گرفت.

بر همین اساس هرچه داده های سایت شما در حوزه بهداشت و سلامت صحیح تر و دقیق تر باشد و اطلاعاتی نظیر نوع تخصص، میزان تخصص، فعالیت ها، سوابق کاری، بیماری ها، درمان آنها، خدمات پزشکی، پزشکان مرتبط، مراکز درمانی، بیمارستان ها و ... را دربر بگیرد، برای بیماران نیز بسیار جذاب و مفید خواهد بود.

چنین مسئله ای در بهبود تجربه کاربری سایت که از مباحث مهم سئو می باشد، بسیار مؤثر خواهد بود، تا جایی که بیماران می توانند به راحتی شناخت کافی به نوع بیماری، پزشک مربوطه، مرکز درمانی و ... پیدا کنند و با خیالی آسوده فرآیند درمان خود را پیگیری کنند.

اگر نمی دانید سئو چیست و یا اطلاعات دقیقی در مورد آن ندارید بهتر است قبل از ادامه دادن حتما مطلب «معرفی سئو، انواع آن، مولفه های آن» را مطالعه کنید تا در ادامه برای درک خوب این مطلب مشکلی نداشته باشید. 

عوامل مؤثر در سئو سایت پزشکی

همانطور که بیان شد گوگل امروزه نقش مهمی در تصمیم گیری بیماران دارد، چراکه این افراد معمولاً قبل از رفتن به مطب یا مراکز درمانی، تحقیقاتی در زمینه بیماری، درمان و هزینه آن انجام می دهند. شما با سئوی سایت پزشکی می توانید اطلاعات و خدمات بهداشتی و پزشکی متنوعی را در دسترس عموم بیماران قرار دهید.

بیماران نیز در صورت مشاهده اطلاعات دقیق در زمینه انواع بیماری ها، درمان آن، انواع تخصص ها، پزشکان، مراکز درمان، بیمارستان ها، نظرات و امتیازدهی مردم از چنین سایتی، می توانند به راحتی پزشک و مرکز درمانی مورد نظر را انتخاب و روند درمانی خود را دنبال کنند.

بهینه سازی سایت پزشکی و درمانی

در حال حاضر یکی از روش های کاربردی و جذاب که در حوزه سایت پزشکی مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفته است، انتشار محتویات یونیک و اختصاصی از پزشکان می باشد که در قالب کیس ریپورت ‌های درمانی تدوین می شود. در این نوع از تولید محتوا، روند درمانی و شرح درمان یک بیمار از ابتدا تا انتها به صورت متن، فیلم و عکس های اختصاصی منتشر می ‌شود که می تواند دلیل خوبی برای کسب اطمینان و مجاب شدن مخاطب از قدرت و نتایج خوب درمانی شما باشد. 

در نظر داشته باشید که تمام این عوامل در سئوی سایت پزشکی بسیار تعیین کننده هستند و برای شما در بین بیماران به صورت اتوماتیک فرآیند برندینگ، شناخته شدن و کسب اعتبار را بدون هزینه خاصی انجام می دهد و بازاریابی پزشکی که یک اصل اولی در عرصه کسب و کار محسوب می شود را به خوبی انجام می دهد.  

چگونه با سئو سایت پزشکی مشکل بیماران را حل کنیم؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی تمام افراد به اینترنت، جستجوی بیماری ها، مراکز درمانی و حتی پزشکان با بررسی سابقه درمانی آنها بسیار ساده شده است. همین موضوع فعالان عرصه پزشکی بهداشتی را به این باور رسانده که با بهینه سازی سایت پزشکی می توان اطلاعات و خدمات پزشکی مفیدی را به بیماران ارائه داد و شرایطی را فراهم آورد که علاوه بر افزایش معلوماتشان نسبت به انواع بیماری ها، در مواقع ابتلا نیز توانایی برقراری ارتباط آسان با مرکز درمانی و حتی پزشک معالج را نیز داشته باشند تا با خیالی راحت و دغدغه کمتر روند درمانی خود را دنبال کنند.

از طرفی بعضی بیماران (علی الخصوص افراد متنول) به دنبال درمان ‌های جدید و نوظهور هستند و همواره آخرین پیشرفت ‌های حوزه پزشکی را رصد می کنند. شما با گنجاندن آخرین اخبار پزشکی و پیشرفت های صنعتی در حوزه بهداشت و سلامت، می توانید محتوای سایت خود را جذاب تر کنید و به این قبیل از بیماران نیز کمک کنید.

قطعاً یک چنین سایتی رتبه های برتر گوگل را از آن خود خواهد کرد و فرآیند برندینگ را نیز به بهترین شکل ممکن برای خود رقم خواهد زد.

تولید ثروت با سئو سایت پزشکی

همانطور که بیان شد با پیشرفت فناوری و دسترسی تمام بیماران به اینترنت، جستجوی درمانگاه و پزشک معالج بسیار آسان تر از گذشته شده و در زمان کوتاهی می توان اطلاعات کاملی در این زمینه پیدا کرد. به همین جهت سئو سایت پزشکی یکی از مطمئن ترین و کارآمدترین راه‌ ها برای جذب بیمار در مطب ‌ها، درمانگاه ها و حتی بیمارستان های مختلف به حساب می آید.

این مسئله را به عینه می توان در رقابت های شدید تبلیغاتی بین پزشکان ملاحظه کرد که برای جذب بیماران بهینه ‌سازی سایت پزشکی را بهترین راه می دانند. در واقع سئو سایت پزشکی یک نوع سرمایه گذاری در فرآیند جذب همیشگی بیمار محسوب می شود که به هیچ وجه این روش را نمی توان با ابزارها و روش های دیگر تبلیغاتی قیاس کرد.

در نتیجه با انجام سئوی اصولی و قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل، پزشک و مجموعه مورد نظر به چنان شهرتی می رسند که می توانند از قِبَل آن سود و ثروت سرشاری را عاید خود کنند و حتی می توانند زیر مجموعه های خود اعم از کارکنان، منشیان و ... را نیز بی نصیب نگذارند.

بنابراین باید گفت سئو پزشکی بسیار مهم است و تأثیر فوق العاده ای در جذب بیمار و بهبود کسب و کار پزشکان خواهد داشت.

روند سئو سایت پزشکی چگونه است؟

در سئو سایت های پزشکی معمولاً از دو نوع کارشناس بهره می گیرند؛ اول کارشناسان حوزه سئوی تکنیکال که در مسائل فنی سایت نظر می دهند، دوم کارشناسان و متخصصین پزشکی که در حوزه تولید محتوای سایت نظر می دهند. این افراد اشراف کامل بر مسائل و جزئیات مربوط به حیطه کاری خود را دارند و راهنمایی آنها، باعث تعیین استراتژی صحیح و رقابتی برای سایت پزشکی می شود.

در واقع تنظیم محتوای کلیه بخش ‌ها و صفحات سایت پزشکی، مربوط به تیم و مجموعه درمانی می باشد که اطلاعات را با جزئیات کامل در اختیار تیم سئو قرار می دهند و آنها نیز بر اساس نوع تخصص پزشک و درمان او، بهترین کلمات کلیدی را برای محتویات در نظر می گیرند.

در کل این ارتباط تنگاتنگ بین متخصصین سئو و تیم پزشکی در جهت کسب موفقیت سایت و قرار گرفتن در رتبه های برتر، کمک زیادی خواهد کرد. به هر حال ۴ اصل اساسی در تولید محتوای پزشکی وجود دارد که برای شما بیان می کنیم:

  1. اولین اصل در نظر گرفتن نام پزشک است که باید به گونه حرفه ای سئو شود تا وقتی کاربر (بیمار) نام پزشک را جستجو می کند، سایت او در صفحه اول گوگل قرار بگیرد.
  2. مرحله بعدی تحقیق و یافتن کلمات کلیدی مرتبط در حوزه تخصص پزشک است. به عنوان مثال می توان از عبارت «دکتر سلیمانی متخصص قلب و عروق» یا «دکتر قلب و عروق در قم» استفاده کرد.
  3. مورد بعدی استفاده از کلمات قیمت دار است که مورد توجه قرار کاربران قرار دارد. به عنوان مثال می توان از کلمه «هزینه عصب کشی» یا «قیمت پر کردن دندان» استفاده کرد. غالباً کاربرانی که چنین کلماتی را برای جستجو استفاده می کنند، به راحتی پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را برای شما خواهند داشت.
  4. در آخر به سراغ بهینه سازی محتوایی که کاربران در آن حوزه نیاز دارند می رویم که یکی از مصادیق آن، سؤالاتی است که در زمینه درمان و پیشگیری آن برایشان پیش می آید.

چک لیست سئو سایت پزشکی

همانطور که مطلع هستید سئو انواع سایت، باید به صورت مداوم باشد تا به نتایج مطلوب رسید. در سایت پزشکی هم علاوه بر محتوای مفید برای بیماران، باید از روش ‌های بهینه ‌سازی مطمئن استفاده کرد تا به نتیجه رسید.

چک لیست سئو برای سایت پزشکی

در این بخش مهمترین تکنیک های سئو سایت پزشکی را برای شما بیان کنیم:

۱ـ کلمات کلیدی

استفاده از کلید واژه ‌ها و کلمات قلابدار مناسب در عناوین و محتوای سایت پزشکی باید به گونه ای باشد که شامل کلمات مترادف، نوع تخصص و حتی محل تخصص پزشک باشد تا باعث افزایش ترافیک سایت شود. برخی از این کلمات مهم بیماری ها، علائم آن، روش‌ های درمان، دارو‌ها و ... هستند که کاربرد زیادی دارند. در ضمن حتی می توان نام شهر پزشک را به عنوان سئوی محلی در بین کلمات کلیدی دخیل داد، به عنوان مثال می توانید عنوان «بهترین متخصص اطفال در قم» را سئو کنید.

۲ـ عناوین مناسب

عناوین جذاب و متناسب با حوزه بهداشت و سلامت تا حد زیادی می تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند تا سری به محتوا و سایت شما بزند. به همین منظور باید در قسمت های مختلف سایت پزشکی، از عناوین کوتاه، پرمغز و کاربردی استفاده کرد. به عنوان مثال می توان از عنوان «دسترسی سریع و آسان به پزشک، با سئوی سایت پزشکی» استفاده کرد.

۳ـ محتوای مفید

محتوای قوی، جذاب، به روز و مفید در سایت پزشکی نقش پر رنگی در جذب مخاطب دارد چراکه بیماران همواره به دنبال اطلاعات کاربردی و مفید هستند که در زمینه پیشگیری و درمان بیماری ‌ها به آنها کمک کند. بر همین اساس در تولید محتوای پزشکی باید از نکات مهم بهداشتی، پزشکی، تخصصی و حتی دانش روز آن حوزه استفاده کرد تا پاسخگوی نیاز تمام بیماران باشد.

۴ـ تصاویر مناسب

استفاده از تصاویر و ویدئوهای متناسب با حوزه پزشکی و حتی بارگذاری عکس و فیلمِ قبل و بعد از درمان برخی بیماران به عنوان نمونه کار، تا حد زیادی می تواند برای سایت پزشکی کسب اعتبار کند و مخاطب را مجاب کند تا به شما اعتماد کند. این قبیل کارها امروزه در سایت های پزشکی بسیار رواج دارد و باعث کاهش نرخ خروج کاربر از سایت مربوطه شده است.

۵ـ سرعت سایت

در حال حاضر، سرعت استاندارد لود شدن سایت ها، کمتر از ۳ ثانیه است و این سرعت برای سایت های پزشکی نیز باید حفظ شود؛ چراکه سایت های بهداشتی و پزشکی همواره اطلاعات حیاتی و حساسی نظیر بیماری ها، درمان آنها، داروها و ... را به مخاطبین خود می دهد. بنابراین این سایت ها باید به گونه ای طراحی شوند که کاربران زمان زیادی را معطل لود شدن نمانند و به راحتی بتوانند اطلاعات مورد نیازشان را پیدا کنند.

۶ـ بهبود تجربه کاربری

ساختار، قالب، دسته بندی و مواردی از این قبیل باید به نحو احسن در سایت پزشکی ملاحظه شود؛ چراکه چنین فضای منظم و ساختارمندی می تواند هر کاربری (حتی مبتدی) را جذب خود کند و او را در محیط سایت شما نگهدارد. بنابراین کاربری که سریع و ساده بتواند به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشد، قطعاً تجربه کاربری جذابی را برایش رقم زده اید.

۷ـ ریسپانسیو بودن

سایت پزشکی یکی از سایت های مبتلابه و پربازدید کاربران می باشد که حتماً باید از قابلیت واکنشگرا بودن برخوردار باشد تا افراد دسترسی راحت و سریعی به آن داشته باشند. زیرا امروزه اغلب فعالیت ها در فضای مجازی با تلفن های همراه انجام می شود و این قابلیت می تواند صفحه و محتویات سایت شما را به صورت استاندارد در تبلت و گوشی های همراه نیز بارگذاری کند.

۸ـ لینک ‌دهی داخلی

لینک ‌دهی داخلی یکی از تکنیک های سئو برای قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل می باشد. سایت پزشکی نیز بنا بر اطلاعات متنوع و متعددی که در اختیار دارد، نیاز به ایجاد صفحات زیادی از جانب طراحان دارد که این مسئله می تواند در لینک دهی داخلی سایت بسیار کمک کننده باشد.

این امر به کاربران کمک می‌ کند تا با دیدن لینک ‌های مرتبط، به راحتی بتوانند بین صفحات رفت و آمد کنند و اطلاعات مرتبط و مورد نیاز خود را پیدا کنند. البته به یاد داشته باشید که سایت پزشکی باید دارای صفحات هدف و اصلی باشد، به طوری که هر مقاله در سایت به نوعی مرتبط با صفحه اصلی خود باشد و این سیستم شبکه ای در کل مقالات و صفحات سایت باید رعایت شود.

۹ـ لینک ‌دهی خارجی

لینک ‌دهی خارجی نیز یکی دیگر از عوامل بهینه سازی سایت می باشد که استفاده از لینک های سایر وب سایت های بهداشتی و پزشکی در سایت پزشکی خود، می تواند به افزایش اعتبار و جذب مخاطب کمک کند. این فرآیند معمولاً زمانی اهمیت پیدا می کند که رقابت سایت ها در مقوله کلید واژه ها بین رتبه های ۱ تا ۵ صفحه اول نتایج گوگل باشد.

۱۰ـ به روزرسانی دائم

برای قرار گرفتن در رتبه برتر و حفظ جایگاه خود همواره باید به روز رسانی سایت و محتوای آن را جدی گرفت چراکه کاربران همیشه به دنبال جدیدترین و جذاب ترین محتویات هستند. این موضوع همکاری و حسن اهتمام دو تیم سئو و پزشکی را می طلبد که با ایجاد یک رابطه نزدیک و دوستانه بتوانند به این امر دست یابند و سایت را جزو برترین ها در حوزه فعالیت خود قرار بدهند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد مولفه های مهم سئو سایت کسب کنید می توانید مطلب «چک لیست کامل سئو» را بخوانید.