سئو و بهینه سازی

بازاریابی سئو چیست؟ بررسی نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ

نویسنده: تحریریه آرسافت

در حال حاضر تبلیغات یکی از مقولات علم محسوب می شود که در هر عرصه ای دارای اصول، قواعد، پارامترها و فاکتورهای خاص خود می باشد. اینکه شما چگونه بتوانید کسب و کار یا خدمات مربوط به خود را به دیگران معرفی و در معرض دید آنها قرار دهید تا ترغیب به خرید از شما شوند، یک هنر است که از دست هر فردی برنمی آید.

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یک نوع روش و تکنیک بازاریابی گسترده در زمینه های مختلف محسوب می شود که از زیر مجموعه ‌های بسیاری مثل سوشیال مدیا مارکتینگ، سئو مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوایی، پیامک، شبکه های اجتماعی و ... تشکیل می ‌شود. این نوع بازاریابی امروزه تأثیر بسیار زیادی را در حوزه برندینگ و دیده شدن هر نوع شغل، حرفه، خدمات و محصولات دارد که در این بین سئو همواره یکی از بخش های جدایی ‌ناپذیر دیجیتال مارکتینگ مطرح بوده است.

بر همین اساس سئو مارکتینگ و یا بازاریابی سئو را می توان جزو تکنیک های به روزی برشمرد که با رعایت برخی اصول نظیر ساختار وب، کیفیت محتوا و کلمات کلیدی، وظیفه بالا بردن رتبه وب سایت ها در نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل را بر عهده دارد تا در نهایت به برندینگ، نرخ کلیک و سودآوری که جزو اهداف سایت ها می باشد، دست پیدا کند.

بنابراین در این مقاله قصد داریم به اهمیت و ضرورت سئو در دیجیتال مارکتینگ بپردازیم تا با استفاده از تکنیک های آن به اهداف خود برسید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ در یک کلام یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال. در واقع این بازاریابی دیجیتال، یک نوع تکنیک مدرن از بازاریابی در حیطه تبلیغات، برندینگ، فروش و معرفی محصولات یا خدمات محسوب می شود که از ابزارهای دیجیتال نظیر سوشیال مدیا مارکتینگ، وب سایت، سئو، ایمیل مارکتینگ، اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی و ... بهره می گیرد.

این روش از بازاریابی به دلیل بی وقفه و شبانه روزی بودن، مقرون به صرفه بودن، ماندگاری بالا، فراگیر بودن، رشد همزمان با ابزارهای اطلاع ‌رسانی و ... جایگاه خاصی را در بین کاربران پیدا کرده است. امروزه در دنیایی که همه بیزینس ‌ها به سمت دیجیتال مارکتینگ و ترفندهای جدید و در حال توسعه رو به حرکت هستند، حفظ و ارتقاء جایگاه خود در این آشفته بازار، کار بسیار دشواری خواهد بود.

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین

بر همین اساس به منظور کسب جایگاه بهتر و حتی پیشرو بودن در حوزه کاری خود، باید از جدیدترین متدهای بازاریابی دیجیتال استفاده و مرتب خود را به روز کرد. یکی از برترین و اصلی ترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ، سئو می باشد که به دلیل تغییر در الگوریتم ‌های گوگل، مرتب در حال تغییر است و باید خود را در این بخش آپدیت کرد.

پیش از بررسی بازاریابی سئو بد نیست مطلب مورد «سئو چیست و انواع آن کدام است» را مطالعه کنید. 

سئو مارکتینگ (بازاریابی سئو) چیست؟

سئو مارکتینگ یا همان بازاریابی سئو به معنی جذب بازار هدف از طریق موتورهای جستجو نظیر گوگل می باشد که به دو صورت مستقیم (سئوی داخلی) و غیرمستقیم (سئوی خارجی) انجام می شود. این روش یکی از بهترین و مؤثرترین روش های تبلیغاتی در دنیای دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود که قشر عظیمی از کاربران اینترنتی را به سمت خود سوق داده است.

یکی از دلایل این استقبال عظیم از صفحات وب را می توان بازگشت نرخ سرمایه اولیه دانست که این روش در مدت زمان کوتاه تری نسبت به سایر روش های تبلیغاتی می تواند چندین برابر بیشتر از سرمایه اولیه را برای شما به ارمغان بیاورد.

بر هر ترتیب سئو مارکتینگ جزو تکنیک های مدرن و کارآمدی محسوب می شود که با رعایت اصول و قواعد آن نظیر ساختار وب، کیفیت محتوا و کلمات کلیدی، وظیفه بالا بردن رتبه وب سایت ها در گوگل را بر عهده دارد تا در نهایت منجر به برندینگ، افزایش نرخ کلیک و سودآوری بیشتر برای مدیران سایت ـ که همواره دنبال این اهداف هستند ـ شود.

اصول سئو مارکتینگ

سئو مارکتینگ نیز مانند سایر روش های تبلیغاتی و بازاریابی یکسری اصول و قواعدی دارد که در این بخش به مهمترین آنها خواهیم پرداخت:

ـ شناسایی کلمات کلیدی: با توجه به نوع فعالیت و حرفه مورد نظر باید یکسری کلمات کلیدی و هدف را مشخص کرد تا به وسیله آنها، گوگل صفحات سایت را در رتبه های برتر قرار دهد که بتوان کاربران بیشتری را به خود جذب کرد.

ـ بهره گیری از تکنیک های بازاریابی محتوا: هرچه صفحات سایت شما از نظر محتویات غنی و با کیفیت باشد، قطعاً تأثیر بیشتری در بحث فروش نیز خواهید داشت که برای این منظور حتماً نیاز به شناسایی و آنالیز مخاطبین خواهید داشت. به عنوان مثال در یک سایت فروشگاهی اولین موضوعی که برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد، بحث قیمت محصول و سپس ویژگی های آن می باشد که این مسائل باید به گونه ای در سایت طرح شود که بتواند مخاطب را قانع برای خرید محصول کند.

ـ سئوی گوگل مپ: در اکثر جستجوهایی که در گوگل انجام می شود یک Local Pack از گوگل مپ در ابتدای نتایج نشان داده می ‌شود که در آن سه سایت برتر نتایج جستجوی محلی به همراه آدرس، شماره تلفن و نظرات درباره آنها نشان داده می ‌شود. اکثر کاربران گوگل کمپانی مورد نظر خود را از میزان نتایج این Local Pack انتخاب می کنند که این موضوع تا حد زیادی می تواند به ارتقاء بازاریابی سئو سایت شما کمک کند.

ـ SEO Title & Meta description: این عنوان همان متن بولد شده ای است که در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود و باید کلیتی از صفحه بالا آمده را برای کاربر توضیح دهد. در نتیجه هرچه این جمله قدرتمندتر باشد، در جذب مخاطب نیز تأثیر زیادی خواهد داشت. از طرفی توضیحات متا نیز تکمیل کننده SEO Title است، به این صورت که توضیحات لازم را در خصوص محتوای صفحه به کاربر نمایش می دهد.

ـ تنظیم کردن FAQ و Review Snnipet: این گزینه باعث جذاب تر شدن عنوان سایت می شود که در جلب مخاطب بسیار کمک کننده خواهد بود.

نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ

سئو نقش بسیار مهم و کلیدی در بازار دیجیتال مارکتینگ دارد به طوری که به عنوان یک مکمل و محرّک بسیار قوی برای بازاریابی اینترنتی محسوب می شود و هر برند و کسب و کاری برای قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل، ناچار به استفاده از آن می باشد.

تاثیر فوق العاده سئو در دیجیتال مارکتینگ

به بیان دیگر سئو به سایت ها کمک می‌ کند که به وسیله کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و خدمات خود در گوگل بهتر دیده شوند تا علاوه بر افزایش ترافیک سایت، بحث بازاریابی اینترنتی و درآمدزایی آن نیز به بهترین شکل ممکن انجام شود.

به هر ترتیب این امر هرگز تحقق پیدا نخواهد کرد مگر با ایجاد یک بستر و ساختار مناسب برای سایت شما که توسط متخصصین سئو انجام خواهد شد. از طرفی استفاده از تکنیک های گوگل ادوردز هم می تواند در تسریع روند قرار گرفتن سایت شما در رتبه های برتر گوگل کمک شایانی کند.

بنابراین هر اندازه که شما در کسب و کار دیجیتالی خود موفق باشید، باز به دیده شدن بیشتر توسط کاربران نیاز مبرم خواهید داشت که این کار را سئو به راحتی و به بهترین شکل ممکن برای شما انجام خواهد داد.

اهمیت سئو برای دیجیتال مارکتینگ

امروزه تبلیغات یکی از مقولات مهم و بلکه علوم پیشرفته در تمام زمینه ها محسوب می شود که روش و ایده های برتر برای جذب مخاطب و همچنین فروش محصولات در زمان و مکان مناسب را به مخاطبین خود می آموزد که چنین کاری در حوزه کسب و کار، یک نوع هنر به حساب می آید. یکی از بهترین روش ها و راه های موثر در حوزه تبلیغات، استفاده از سئو می باشد که به سئو مارکتینگ معروف است.

واقعیت امر این است که وقتی سایت شما توسط سئوکاران حرفه ای برای موتورهای جستجو مثل گوگل بهینه سازی شود، محصولات و خدمات شما به راحتی هرچه تمام تر در اختیار کاربران اینترنتی قرار می گیرد.

بنابراین سئو در دنیای امروز برای هر کسب و کار اینترنتی یک امر حیاتی محسوب می شود، به ‌طوری که اگر یک کسب و کار اینترنتی از تمام کانال‌ های بازاریابی و شبکه های اجتماعی هم برای تبلیغ خود استفاده کند، باز هم نیاز به ابزاری به نام سئو دارد تا بتواند شانسی برای گرفتن سهم در این بازار رقابتیِ دیجیتال مارکتینگ داشته باشد.

سئو چطور باعث موفقیت در دیجیتال مارکتینگ می شود؟

بر همین اساس شاهد این هستیم که امروزه تمام کسب و کارها در بازارهای آنلاین، به شدت دنبال سرمایه ‌گذاری‌ در حوزه سئو مارکتینگ هستند تا علاوه بر جا نماندن از رقبا، گوی سبقت را نیز در حوزه برندینگ و سودآوری از آنها بگیرند.

در این بخش برخی از مهمترین فاکتورهای سئو که اهمیت آن برای دیجیتال مارکتینگ را نشان خواهد داد، بازگو می کنیم:

  • سئو به بیشتر دیده شدن شما کمک شایانی خواهد کرد که این مسئله برای برند شدن سایت شما بسیار مؤثر است.
  • به کمک سئو موفقیت شما در جهت کسب رتبه‌ های برتر نتایج گوگل تقریباً تضمین شده است، چراکه ترافیک بیشتری از رقبای خود کسب خواهید کرد.
  • کاربران به سایت ‌هایی که در رتبه‌ های برتر گوگل هستند، اعتماد بیشتری خواهند داشت و همین قضیه باعث ماندگاری بیشتر آنها در سایت شما خواهد شد.
  • بکارگیری تکنیک‌ های سئو باعث بهبود در تجربه کاربری خواهد شد که این امر رضایتمندی و حتی خرید از سایت را افزایش خواهد داد.

تفاوت سئو و دیجیتال مارکتینگ

سئو و دیجیتال مارکتینگ هر دو جزو ابزارهای برتر در حوزه جذب مشتری و افزایش ترافیک ‌سایت محسوب می شوند اما در نحوه عملکرد و هدف با هم فرق دارند. در واقع سئو بخشی از بازاریابی دیجیتال به شمار می رود که تمرکز بیشتر آن بر روی دیده شدن و افزایش بازدید از سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل می باشد که این کار طبق اصول خاصی مثل در نظر گرفتن کلمات کلیدی، ساختار صفحات وب، لینک‌ های برگشتی، کیفیت محتوا و ... انجام می شود.

بازاریابی دیجیتال به کمک سئو

از سوی دیگر دیجیتال مارکتینگ، یک مفهوم بسیار گسترده ‌تر و عام تر می باشد که شامل سئو و سایر استراتژی ‌های بازاریابی مثل بازاریابی از طریق شبکه ‌های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، ایمیلی، پیامک، تلویزیون و ... می شود.

هدف از دیجیتال مارکتینگ این است که سعی دارد به کمک برترین فناوری های دیجیتال، ارتباط تنگاتنگی را با مخاطبین برقرار کند تا پس جذب آنها، پروسه ترغیب به خرید را نیز در آنها انجام دهد.

راز موفقیت در دیجیتال مارکتینگ

همانطور که اشاره شد در حال حاضر دیجیتال مارکتینگ برترین استراتژی تبلیغات در حوزه های مختلف محسوب می شود که به منظور این کار از ابزارهای متعددی کمک می گیرد. برترین و مهمترین ابزار دیجیتال مارکتینگ، سئوی وب سایت است که به هیچ وجه نمی توان تأثیر آن را انکار کرد و بلکه می توان گفت راز موفقیت در دیجتال مارکتینگ، سئو می باشد.

به بیان دیگر امروزه نقش پر رنگ موتورهای جستجو در تحقیق، بررسی و حتی خریدهای اینترنتی را نمی ‌توان دست کم گرفت، تا حدی که شاهد هستیم تمام افراد (زن و مرد، پیر و جوان)، برای تحقیق و یا خرید کوچکترین کالای مورد نظر خود، یک سری به گوگل می زنند. حال تصور کنید اگر سایت شما بتواند در رتبه های برتر نتایج گوگل قرار بگیرد، چه جایگاه مهمی را بدست آورده است؛ چراکه مدام جلوی چشم مخاطبان حضور دارد و این شانس را دارد که مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل و دائمی خود تبدیل کند.

بنابراین با انجام یک سئوی دقیق، حرفه ای و اصولی (سئوی کلاه سفید)، می توان راز موفقیت یک کسب و کار در عرصه اینترنت را کشف کرد و به طور حتم تضمین داد که از طریق سئو، ترافیک طبیعی صفحات سایت افزایش خواهد یافت که از قِبَل آن، لید و سپس مشتریان بیشتری نیز جذب خواهند شد.

به طور کلی روش سئو مارکتینگ به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می شود.

  • روش مستقیم: به گونه ای است که با استفاده از تبلیغات و تکنیک های بازاریابی که در داخل صفحات سایت انجام می شود، می توان محصولات و خدمات خود را در معرض دید همگان قرار داد.
  • روش غیرمستقیم: به کمک سایت های معتبر مثل سایت های خبری، می توان صفحه سایت خود را به همراه لینک مربوطه به عنوان تبلیغات قرار داد تا بلکه کاربران از طریق آن بتوانند به سایت مورد نظر منتقل شوند و با نام و محصولات آن آشنا شوند.

در ضمن به یاد داشته باشید که سئو به نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI نیز کمک خواهد کرد. به این صورت که ابتدا یک هزینه نسبتاً زیادی را صرف بهینه سازی سایت خود می کنید تا در رتبه های بالای گوگل قرار بگیرید؛ سپس بعد از آن با هزینه های خیلی کمتر می ‌توانید جایگاه خود را در همان رده های بالا حفظ کنید و از ترافیک سایت لذت ببرید.