سئو و بهینه سازی

مراحل سئو سایت جدید و تازه تاسیس: ۱۴ قدم مهم و اساسی

نویسنده: تحریریه آرسافت

همه وب سایت ها در مورد سئو و بهینه سازی مطالب جسته گریخته می نویسند و بخش های مختلف سئو را آموزش می دهند اما کمتر در مورد سئو سایت تازه تاسیس از صفر تا صد مطلب نوشته می شود. کسانی که به تازگی سایت راه اندازی کرده اند بیشتر اوقات در بحث سئو مبتدی هستند و اطلاعات چندانی ندارد. یعنی فردی بدون اطلاعات کافی در مورد سئو با یک سایت جدید سئو نشده مواجه است و نمی داند باید دقیقا چه کاری انجام دهد.

در این مطلب مراحل سئو کردن سایت های جدید از صفر تا صد در سطح مبتدی به صورت کامل توضیح داده شده است تا افرادی که دارای کمترین اطلاعات سئویی هستند بتوانند به کمک این راهنمای قدم به قدم سایت تازه تاسیس و جدید خود را بهینه سازی نمایند. پس با ما همراه باشید تا آموزش صفر تا صد سئو سایت جدید و تازه تاسیس را به پایان برسانیم.  

مراحل سئو کردن سایت جدید و تازه تاسیس (قدم به قدم) 

برای این که بتوانید یک سایت نو و جدید را سئو کنید و آن را در رتبه های برتر گوگل قرار دهید باید مراحل سئو سایت را از صفر شروع کنید. بنابراین ما آموزش سئو کردن را از صفر و اولین قدم شروع می کنیم و به شما آموزش می دهیم. یک نکته مثبت در آموزش زیر دسته بندی مفهومی مراحل است. به این معنی که مراحل سئو کردن سایت به صورت موضوعی هم دسته بندی شده اند تا درک آنها برای مخاطب آسان تر باشد.

برای شروع کار و کسب رتبه یک گوگل خود را آماده کنید و مراحل سئو کردن سایت جدید را که در ادامه معرفی شده اند به صورت قدم به قدم اجرا و پیاده سازی کنید. مراحل مذکور به شرح زیر است.

- راه اندازی و ساخت سایت

در بخش اول ذکر شد که ما مراحل کار را از صفر شروع می کنیم. بنابراین اولین کاری که برای شروع سئو وب سایت باید انجام دهید ساخت و راه اندازی یک وب سایت مناسب است. سایت ساخته شده باید از زوایای مختلف برای سئو در گوگل مناسب باشد و نکات سئویی در آن رعایت شده باشد. در ادامه مراحل ساخت و راه اندازی سایت معرفی شده است.

۱. انتخاب نام مناسب برای دامنه

انتخاب نام دامنه اولین مرحله برای شروع کار است؛ چه برای راه اندازی سایت و چه برای سئو آن. برای سئو کردن سایت جدید خود اولین مرحله انتخاب دامنه مناسب است. اگر دامنه سایت خود را خریداری کرده اید که دیگر هیچ، از این مرحله بگذرید و سراغ مراحل بعدی بروید. ولی اگر هنوز اقدام به خرید دامنه نکرده اید بد برای انجام این کار دقت بیشتری به خرج دهید.

در سئو تفاوت چندانی میان دامنه سطح بالا (TLD) و دامنه سطح بالای کشوری (CcTLD) وجود ندارد و هر دو تقریبا نتیجه یکسانی در سئو دارند. نام دامنه هم نسبت به مولفه های دیگر سئو، تاثیر زیادی روی سئو ندارد. با این وجود بد نیست در انتخاب نام دامنه دقت بیشتری شود چراکه نام دامنه بخشی از برند شما است و روی دید مخاطبین تاثیرگذار است. در آموزش های سئو گفته می شود که کلمه کلیدی اصلی کسب و کار خود را در نام دامنه جای دهید.

این کار به طور کلی خوب است و می تواند نتایج مثبتی داشته باشد. اما همیشه نباید روی آن پافشاری کرد چون گاهی ممکن نیست که کلمه کلیدی اصلی سایت در دامنه جای گیرد یا انجام این کار نام دامنه را خیلی طولانی می کند. در چنین مواقعی بهتر است از نامی مختصر و مفهومی که در ذهن مخاطبین می ماند استفاده کنید.

۲. طراحی و پیاده سازی سایت

مرحله دوم که به عنوان مرحله پیش نیاز برای سئو سایت پیاده سازی سایت است. باید سایتی وجود داشته باشد که آن را سئو کنیم. در این مورد هم ممکن است پیش از مطالعه این مطلب شما سایت خود را طراحی کرده باشید و اکنون روی اینترنت قرار داشته باشد. در این صورت از این مرحله هم چشم پوشی کرده و سراغ مراحل بعد می روید. اگر نه برای طراحی و پیاده سازی سایت بهتر است از وردپرس استفاده کنید. 

طراحی سایت مطابق با سئو

طراحی سایت با وردپرس و استفاده از قالب های استاندارد این خوبی را که شما بخش زیادی از مسائل و نیازهای سئویی در پوسته آن رعایت شده است. برخی از فواید استفاده از وردپرس و قالب استاندارد عبارت است از:

  • امکان تغییر پوسته و بهبود رابط کاربری: در وردپرس قابلیتی وجود دارد که به کمک آن می توان قالب وردپرس را تغییر داد و از آن برای بهبود رابط کاربری بهره جست. رابط کاربری و جذابیت ظاهری سایت نقش مهمی در سئو و تجربه کاربری دارد که با وردپرس به آسانی می توان به آن دست پیدا کرد.
  • سازگاری با موبایل (ریسپانسیو بودن): گوگل تمرکز ویژه ای روی نسخه موبایل دارد و سایت های سازگار با موبایل را در اولویت نمایش در نتایج قرار می دهد. پوسته های استاندارد وردپرس این مسئله را به خوبی رعایت کرده اند. 
  • فعال بودن نقشه سایت: نقشه سایت XML به موتورهای جستجو کمک می کند صفحات سایت را راحت تر پیدا کنند و از ایجاد تغییرات در صفحات سریع تر مطلع شوند. فعال بودن نقشه سایت و استفاده گوگل از آن کمک بسزایی به بهبود سئو سایت می کند. 

علاوه بر این شما می توانید تغییرات مورد نظر خود را به راحتی با ابزارهای بومی وردپرس یا نصب افزونه روی آن اعمال کنید. البته وردپرس تنها گزینه نیست و با استفاده از کدنویسی اختصاصی یا استفاده از سایت سازها هم می توان به یک وب سایت دست پیدا کرد اما وردپرس گزینه ای ساده تر، بهتر و مناسب تر است.

۳. خرید هاست مناسب

هاست همان فضایی در اینترنت است که اطلاعات سایت شما در آنجا ذخیره می شود. یک کامپیوتر پرسرعت که به اینترنت متصل است و اطلاعات سایت شما را در اختیار کاربران قرار می دهد. برای این که سایت عملکرد مناسب داشته باشد باید هاست مناسبی داشته باشد. در بحث سئو مولفه های زیر به هاست و سرور مربوط می شود که باید هنگام خرید هاست به آنها توجه داشته باشید.

  • داشتن گواهی SSL (پروتکل HTTPS): پروتکل HTTPS تعیین کننده امنیت تبادل اطلاعات سایت است و اکنون مولفه مهمی در سئو به حساب می آید که گوگل هم توجه ویژه ای به آن دارد. بهتر است هاست شما گواهی SSL را داشته باشد که البته در بسیاری از هاست ها به صورت رایگان ارائه می شود. 
  • سرعت بالا: سرعت سایت دیگر مولفه مهم و حیاتی در سایت است به طوری که گوگل حداکثر سرعت مناسب برای بارگذاری صفحات را زیر ۴ ثانیه و سرعت مناسب را زیر ۲.۵ ثانیه عنوان کرده است. سرعت سرور و هاست تاثیر زیادی روی افزایش سرعت سایت و جلوگیری از کند شدن آن دارد. 
  • قطعی کم (آپ تام بالا): مهم است که سایت شما به صورت ۲۴ ساعته فعال (اصطلاحا آپ) باشد. هر چه میزان قطعی سایت کمتر باشد خدمت رسانی سایت بهتر بوده و دسترسی گوگل به سایت نیز بهتر می باشد. قطعی مکرر سایت که در برخی از هاستینگ ها دیده می شود به سئو سایت صدمه می زند چون  باعث می شود اعتماد گوگل به سایت شما کم شود.

۴. ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

پس از حاضر شدن سایت اولین مرحله عملی در سئو ثبت سایت در ابزار سرچ کنسول گوگل است. ابزار Google Search Console راه ارتباطی میان گوگل و مدیر وب سایت است و اطلاعات لازم در خصوص وضعیت سئو سایت یا آمار بازدید آن را به مدیر سایت ارائه می دهد. فعال کردن گوگل سرچ کنسول برای سایت تازه تاسیس خود باعث می شود از همان ابتدای کار از مشکلات سئویی سایت خود مطلع شده و برای رفع آنها اقدام کنید.

همچنین می توانید از وضعیت بازدید صفحات، رتبه آنها، کلمات کلیدی مناسب و پرجستجو برای کسب و کار شما نیز اطلاع پیدا کنید. برای ثبت سایت در این ابزار کاربردی تنها کافیست وارد سایت Google Search Console شده و پس از ورود به اکانت گوگل خود اطلاعات سایت را در بخش «URL prefix» کنید.  

- سئو تکنیکال (Technical SEO)

پس از فعال سازی سایت حالا باید وارد مراحل عملی سئو کردن سایت شویم. برای سئو کردن سایت جدید ما کارمان را از بخش های فنی سایت شروع می کنیم که به آن سئو فنی یا سئو تکنیکال گفته می شود. منظور از سئو تکنیکال هر کاری است که روی بخش های فنی و زیرساختی سایت انجام می شود که منجر به بهبود سئو سایت می شود.

در ادامه ادامه مراحل سئو کردن سایت جدید که مربوط به بخش سئو تکنیکال است معرفی شده است.

۵. فعال کردن پروتکل HTTPS

اسفتاده از پروتکل HTTPS (که منوط به داشتن گواهی SSL است) اهمیت زیادی در سئو دارد و به بهبود آن کمک می کند. گوگل می گوید برای حفظ داده های کاربران و جلوگیری از سرقت اطلاعات آنها در هنگام تبادل داده ها سایت ها باید از پروتکل HTTPS استفاده کنند. از این روی سایت هایی که از این پروتکل استفاده می کنند در نظر گوگل امتیاز مثبتی دارند و نسبت به سایت های که از پروتکل HTTP استفاده می کنند برتری دارند. 

استفاده از پروتکل HTTPS برای بهبود سئو

فعال بودن SSL برای سایت شما به سرور و هاستینگ مرتبط می شود. بسیاری از هاستینگ ها برای سرویس های خود SSL رایگان قرار می دهند. اگر هاست شما SSL رایگان دارد می توانید به راحتی و بدون صرف هزینه آن را فعال کرده و از آن استفاده کنید. اما اگر هاست شما این قابلیت را ندارد یا باید SSL پولی خریداری کنید و یا قید این مولفه مثبت سئویی را بزنید.

البته راه بهتر این است که در صورت امکان به جای خرید گواهی SSL هاست خود را تغییر دهید و از هاستی را خریداری کنید که دارای گواهی رایگان باشد. در شرایطی که اکثر هاست ها گواهی رایگان SSL ارائه می کند وقتی هاست شما این امکان را ندارد در واقع عملکرد آن ضعیف است و بهتر است آن را تغییر دهید.

۶. پیاده سازی ساختار مناسب در سایت 

در این مرحله باید یک نقشه ذهنی برای ساختار سایت خود پیاده سازی کنید و از این پس طبق آن ساختار پیش بروید تا به نتیجه مطلوب برسید. منظور از ساختار سایت چیدمان صفحات سایت و نوع ارتباط آنها با یکدیگر است. گوگل، موتورهای جستجو و کاربران با استفاده از ساختار سایت می توانند به بخش های مختلف سایت شما دسترسی پیدا کرده و از صفحات مهم سایت اطلاع پیدا کنند.

نقش ساختار سایت در سئو نقشی کلیدی است. ساختار سایت است که تعیین می کند کدام صفحه رتبه بگیرد و کدام صفحه به کاربران نمایش داده نشود. ساختار سایت باید کاملا ساده و قابل درک باشد و طوری چیده شده باشد که صفحات مهم در آن کاملا مشخص شده باشد.

طراحی ساختار مناسب برای سایت فواید زیر را در سئو دارد:

  • خزش آسان تر صفحات توسط گوگل
  • دسترسی آسان کاربران به صفحات 
  • مشخص شدن صفحات مهم برای موتورهای جستجو
  • بهبود رتبه و اعتبار صفحات مهم سایت

برای مشخص کردن ساختار سایت باید از لینک های داخلی استفاده کنید. صفحات دارای لینک داخلی بیشتر بااهمیت تر هستند و صفحاتی که لینک داخلی کمتری دارند کم اهمیت تر می باشند. در ساخت بخش ناوبری، خرده نان، لینک های داخل متن و لینک های داخل پابرگ می توان با استفاده از لینک های داخلی ساختار مورد نظر سایت را پیاده سازی کرد.

- سئو داخلی (On-Page SEO)

از این جا به بعد وارد بخش سئو داخلی می شویم و باید مراحل سئو داخلی سایت را اجرا کنیم. سئو داخلی مجموعه ای از امور و اقدامات مرتبط با سئو است که روی محتوای صفحات انجام می شود و از این جهت به آن سئو داخلی سایت گفته می شود. مهم ترین بخش از سئو، سئو داخلی سایت است. از این جهت باید در انجام مراحل پیش رو دقت بیشتری داشته باشید.

مراحل مربوط به سئو داخلی سایت های جدید و تازه تاسیس به شرح زیر است.

۷. بهینه سازی آدرس صفحات

آدرس (URL) صفحات سایت مولفه مهمی در سئو است که کمتر به آن توجه می شود. در واقع اولین مولفه ای از یک صفحه که گوگل آن را مشاهده و بررسی می کند همین آدرس صفحه است. گوگل پیش از ورود و مشاهده محتوای داخل صفحه لینک یا همان آدرس آن را می بیند. از این روی داشتن آدرس منطقی و بهینه شده برای صفحات سایت بسیار مهم و ضروری است. آدرس صفحات باید واضح تو توصیفی باشد.

یعنی محتوای موجود در داخل صفحه را به صورت واضح توصیف کند تا ربات و کاربر بتواند قبل از ورود به صفحه و تنها با مشاهده URL از موضوع و محتوای داخل صفحه تا حدودی مطلع شود. علاوه بر این آدرس صفحه باید کوتاه و مختصر باشد و در آن از ترجیحا از کلمات کلیدی مورد نظر آن صفحه استفاده شده باشد. نمونه مناسب برای نحوه آدرس دهی صفحات، این صفحه و دیگر صفحات آرسافت است.

۸. تحقیق کلمات کلیدی

تا اینجا تمام مراحل پیش نیاز برای سئو کردن سایت جدید انجام شد. حالا باید سراغ تولید محتوا برویم و برای تولید محتوا هم نیاز به موضوع داریم. ما در سئو بر اساس کلمات کلیدی تعیین می کنیم که باید در مورد چه موضوعی محتوا تولید کنیم. این کار تحقیق کلمات کلیدی نام دارد. در حقیق تحقیق کلمات کلیدی به بررسی و کشف کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت که حجم جستجو مناسبی دارند گفته می شود. 

بهبود سئو با تحقیق کلمات کلیدی

روش های مختلفی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که بهترین آنها استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. ابزارهایی نظیر Ahrefs و Google Keyword Planner یا Semursh که مخصوص این کار هستند. اما مشکل این ابزارهای تخصصی این است که اولا پولی هستند و ثانیا در زبان فارسی دقت کافی را ندارند و نمی توان اطلاع قوی از آنها استخراج کرد. به جز Google Keyword Planner که ابزار رسمی گوگل است که آن هم آمار مربوط به جستجوی ماهانه را تقریبی اعلام می کند.

برای شروع کار باید مهم ترین کلید واژه های مربوط به حوزه کاری سایت خود را به صورت ذهنی انتخاب کنید. مثلا برای سایتی مثل آرسافت می توان دو کلمه کلیدی «طراحی سایت» و «سئو سایت» را انتخاب کرد. سپس از این دو کلمه کلیدی را در ابزار Google Keyword Planner یا دیگر ابزارهای رایگان جستجو کرده و حجم جستجوی ماهانه آنها را پیدا کنید. در عین حال باید به کمک همین ابزارها و به کمک پیشنهادات گوگل (که هنگام جستجو برای شما باز می شود) دامنه کلمات کلیدی مرتبط را گسترش دهید و کلمات کلیدی مرتبط بیشتری پیدا کنید.

در نهایت هم از میان فهرست بدست آمده کلمات کلیدی که دارای ترافیک ماهانه مناسبی هستند را انتخاب کرده و در مورد آنها محتوا تولید کنید. برای سایت های تازه تاسیس کلمات کلیدی دارای ترافیک ماهانه زیاد مناسب نیست چون رقابت زیادی دارند و سایت های جدید شانسی برای موفقیت در آن ها ندارند. در عوض به دنبال کلمات کلیدی باشید ترافیک کمی دارند چون این نوع کلمات کمتر مورد توجه سایت های بزرگ قرار می گیرند و رقابت در آنها کمتر است. لذا شانس سایت جدید شما برای موفقیت در آن بیشتر است.     

۹. تولید محتوای مفید، ارزشمند و یکتا

در مورد نیاز به تولید محتوا باید بدانید که سایت ها برای کسب رتبه در گوگل و دریافت بازدیدکننده و ترافیک رایگان از آن نیاز به تولید محتوا دارند. گوگل سایت ها را بر اساس محتوای آنها رتبه بندی می کند و وقتی یک کاربر در گوگل چیزی را جستجو می کند گوگل سایتی که محتوای بهتر و مرتبط تری داشته باشد را در رتبه بهتری به کاربر نمایش می دهد. خب برای کسب رتبه های برتر گوگل سایت تازه تاسیس شما نیاز به محتوای مناسب، غنی و مرتبط با موضوع خود دارد.

 پس از انتخاب کلمه کلیدی مورد نظر باید برای آن محتوای مفید و ارزشمند تولید کنید. این که روی مفید و ارزشمند بودن تاکید می شود به این دلیل است که در اینترنت محتوا زیاد است اما محتوای مفید و ارزشمند کم است. معمولا مدیران سایت محتوای مورد نیاز خود را از سایت های دیگر کپی می کنند و در سایت خود قرار می دهند در حالی که محتوای کپی فاقد ارزش و اعتبار است و هیچ کمی به بهبود سئوی آنها نمی کند. محتوای متنشر شده در سایت باید این ویژگی ها را داشته باشد.

  • یکتا: محتوای سایت باید یکتا باشد یعنی نمونه دیگری از آن قبلا در سایت های دیگر منتشر نشده باشد. برای تولید محتوای یکتا باید خودتان دست به کار شده و شروع به نوشتن کنید.
  • مفید: محتوای سایت باید برای کاربران مفید باشد یعنی به نیاز کاربر پاسخ داده و دقیقا همان چیزی باشد که کاربر به دنبال آن است. در بحث سئو به این هدف جستجو گفته می شود. یعنی کاربر با چه هدف و نیتی یک عبارت را در گوگل جستجو می کند.
  • ارزشمند: محتوای منتشر شده در سایت باید ارزشمند باشد یعنی اطلاعات ارزشمندی را به مخاطب انتقال دهد. گاهی یک محتوا یکتا است و برای کاربر هم مفید است اما ارزش آن چندان زیاد نیست. گوگل محتوایی را دوست دارد که کامل و ارزشمند باشد.

تولید محتوا فقط نوشتن متن نیست بلکه از عکس، ویدیو و صوت هم می توان استفاده کرد. محتوای ویدیویی در حال حاضر برای گوگل و کاربران جذابیت زیادی دارد که تولید نوع مفید و باکیفیت آن می تواند به بهبود سئو کمک زیادی کند.

۱۰. بهینه سازی محتوا و انتشار آن

پس از تولید محتوا و پیش از انتشار، باید آن را سئو کرد و محتوای معمولی را به محتوای سئو شده تبدیل کرد. سئو محتوا یا تولید محتوای سئو شده اهمیت بسیاری دارد. در تولید محتوا به همان اندازه که کیفیت محتوا و مفید بودن آن مهم است بهینه سازی آن با اصول سئو هم اهمیت دارد. به عبارتی اگر سئو کردن محتوا نسبت به کیفیت محتوا اهمیت بیشتری نداشته باشد اهمیت کمتری ندارد.

تولید و بهینه سازی محتوا بر اساس سئو

هر چقدر هم که محتوا باکیفیت و ارزشمند باشد اگر اصول و نکات سئو در آن رعایت نشده باشد باز هم مورد اقبال کاربر و موتورهای جستجو قرار نمی گیرد یا کمتر قرار می گیرد و این طور تولیدکننده محتوا به هدف اصلی خود که افزایش ترافیک و بازدید سایت است نمی رسد. برای بهینه سازی محتوای تولید شده و به قول خودمان سئو کردن محتوا باید اقدامات زیر را انجام داد.

- بهینه سازی تگ عنوان: تگ عنوان (Title tag) که با عنوان سئو یا تایتل تگ هم شناخته می شود همان عنوانی است که در نتایج گوگل نمایش داده می شود. بهینه سازی صحیح تگ عنوان ارتباط تنگاتنگی با ترافیک دریافتی از گوگل دارد چراکه کاربر اولین چیزی که از سایت شما در گوگل می بیند همین عنوان سئو است. تگ عنوان باید حاوی کلمه کلیدی یا موضوع اصلی صفحه باشد و به اندازه ای جذاب باشد که بتواند در چند کلمه کاربر را قانع کند تا روی لینک کلیک نماید. 

- بهینه سازی متا تگ توضیحات: بعد از تگ عنوان دومین متنی که گوگل از سایت شما به کاربران نمایش می دهد تگ توضیحات (Meta Description) است. همان نوشته حدودا دو خطی که زیر عنوان در گوگل نمایش داده شده است. در متا تگ توضیحات باید مختصری در مورد محتوای صفحه توضیح دهید و کاربر را مطمئن کنید که محتوای مورد نظر او در صفحه شما وجود دارد. استفاده از کلمات کلیدی اصلی صفحه و بکارگیری عبارات جذاب و قلاب دار می تواند به افزایش کلیک کمک کند.

- بهینه سازی تگ های هدینگ: حتما می دانید که در محتواهای نوشتاری برای هر بخش از متن یک عنوان نوشته می شود که اندازه آن درشت تر از متن است و تا حدی بیانگر موضوع چند پاراگراف پس از خود است. در وب سایت ها از تگ های H1 تا H6 - که به تگ های هدینگ معروف هستند - برای این کار استفاده می شود. مهم است که در متن خود از عبارات مناسب در هدینگ ها استفاده کنید. در هدینگ یا سربرگ ها بهتر است از عبارات جذاب و حاوی کلمات کلیدی اصلی صفحه استفاده کنید و ترجیحا توضیح دهنده متن پس از خود باشد.

- استفاده از متن جایگزین برای تصاویر: اگر بخواهید تصاویر وجود در محتوای شما تاثیر بیشتری روی سئو سایت بگذارد و گوگل ارزش بیشتری برای آن قائل شود باید برای تصاویر خود متن جایگزین قرار دهید. متن جایگزین که همان خصوصیت Alt در تصاویر است متنی کوتاه است که به صورت مختصر تصویر مورد نظر را توصیف می کند. متن جایگزین باید مرتبط محتوای اصلی باشد و ترجیحا در آن از کلمات کلیدی اصلی صفحه استفاده شده باشد. انجام این کار باعث می شود گوگل درک بهتری از تصویر پیدا کرده و از آن در نتایج جستجو استفاده نماید.

- بهینه سازی نشانی اینترنتی صفحه: در بخش های قبل در مورد بهینه سازی آدرس URL صفحه توضیح داده شد اما این بخش اختصاصا مربوط به بهینه سازی URL هر مطلب است. در وردپرس هر مطلب دارای نشانی اینترنتی یا Slug است. نشانی اینترنتی متنی کوتاه است که در آدرس URL صفحه قرار می گیرد و سایت بر اساس آن مطالب را نمایش می دهد. برای بهینه سازی نشانی اینترنتی باید از نوشته کوتاه و مختصر در این بخش استفاده شود و کلمات کلیدی اصلی صفحه در آن بکارگیری شود.  

۱۱. لینک سازی داخلی

منظور از لینک سازی داخلی ایجاد لینک از صفحات سایت به یکدیگر است. یعنی به صورت هدفمند از صفحات مختلف سایت به یکدیگر لینک دهید. لینک سازی داخلی یکی از مولفه های مهم سئو داخلی سایت است و به طور کلی در سئو سایت اهمیت زیادی دارد. علت این است که ساخت هدفمند لینک داخلی به کاربر کمک می کند تا به محتوای مرتبط و مناسب دست پیدا کند و موتور جستجو را در تحلیل دقیق تر محتوا و تعیین موضوع آن یاری می کند.

فارغ از این دو فایده لینک سازی داخلی باعث می شود صفحات مهم سایت که بیشترین لینک داخلی را دارند اعتبار بیشتری کسب کرده و در گوگل رتبه بهتری داشته باشند. برای ساخت لینک داخلی به صورت هدفمند ابتدا باید یک استراتژی داشته باشید. به این صورت که کلمات کلیدی اصلی و فرعی سایت خود را پیدا کرده و از صفحات مرتبط با آن کلمات کلیدی به آنها لینک دهید. 

ساخت لینک داخلی برای مطالب

لینک های ایجاد شده هم باید متناسب با موضوع صفحه هدف و کلمه کلیدی مورد نظر در سئو باشد تا بهترین نتیجه بدست دهد. به علاوه این که متن لینک (متن لنگر) باید توصیفی باشد و موضوع صفحه هدف را توصیف کند تا مخاطب با دیدن متن لینک بتواند از محتوای صفحه اطلاع کلی کسب کند، بدون این که نیاز باید روی لینک کلیک نماید. 

- سئو خارجی (Off-Page SEO)

آخرین بخش از سئو سایت سئو خارجی است. سئو خارجی همانطور که از نامش مشخص است به خارج از سایت بر می گردد. در سئو خارجی عملیات سئو کاملا خارج از سایت انجام می شود و هیچ کاری روی سایت انجام نمی شود. با این حال سئو خارجی بخش مهمی از سئو است که تاثیر چشمگیری روی آن دارد. 

مراحل سئو خارجی سایت تازه تاسیس به شرح زیر است.

۱۲. معرفی سایت به دیگران (برندسازی)

وب سایت در اینترنت مثل یک مغازه در یک شهر است. تا زمانی که مردم شهر از وجود آن مغازه اطلاع نداشته باشند کسی برای خرید یا بازدید به سراغ آن نمی رود. راه اندازی وب سایت صرفا به منزله راه اندازی یک مغازه است. باید با تبلیغ و معرفی آن به دیگران افراد را از وجود آن مطلع کرد. گوگل هم در رتبه بندی سایت ها به شهرت وب سایت اهمیت می دهد. قطعا از نظر سئو وب سایت یک برند معتبر با سایت یک برند ناشناخته یکی نیستند. تا زمانی که کسی از وجود سایت شما اطلاع نداشته باشد نمی توانید انتظار کسب رتبه های برتر گوگل و دریافت ترافیک از آن را داشته باشید. 

راه ساده برای معرفی سایت خود به دیگران در اینترنت استفاده از شبکه های اجتماعی است. شما می توانید در شبکه های اجتماعی برای سایت خود حساب باز کنید و در آن پست های مرتبط با وب سایت را قرار دهید. حتی می توانید خلاصه ای از مطالب وب سایت را به عنوان یک پست در شبکه اجتماعی قرار دهید و در انتها از آن پست به مطلب خود بک لینک دهید تا افراد برای مطالعه مطلب کامل وارد سایت شما شوند.

غیر از شبکه های اجتماعی راه های دیگری هم برای برندسازی وجود دارد. می توانید از بخش نظرات وب سایت ها، انجمن ها، وبلاگ ها و دیگر ابزارهای رایگان یا پولی که امکان انتشار متن و لینک در آنها وجود دارد استفاده کنید. به طور کلی ابزارهای اشتراک گذاری محتوا گزینه مناسبی برای برندسازی و معرفی سایت به دیگران هستند که می توانید از آنها نهایت استفاده را داشته باشد. 

۱۳. ساخت بک لینک

آخرین مرحله از سئو کردن سایت جدید ساخت بک لینک است. بک لینک ها یکی از مهم ترین بخش های سئو هستند که نقش مهمی در رتبه گیری سایت دارند. بعد از محتوا که پادشاه است، بک لینک مهم ترین نقش را در سئو سایت دارد. کسب بک لینک از سایت های معتبر باعث می شود اعتبار سایت نزد گوگل افزایش پیدا کرده و به دنبال آن رتبه سایت در گوگل بهبود پیدا کند. لذا هرچه بتوانید بک لینک های بیشتر و باکیفیت تری کسب کنید رتبه سایت شما بیشتر رشد خواهد کرد.

در آموزش های سئو همه می گویند که ساخت بک لینک جرم است و باید طوری مطلب بنویسید که دیگران به صورت خودجوش به شما لینک دهند! چیزی که تقریبا غیرممکن است و هیچ موقع کسی به صورت رایگان به شما لینک نمی دهد. در واقع اکثر مواقع کسی بعد از استفاده از مطلب شما به سایت تان لینک نمی دهد. اگر سایت جدید و تازه تاسیس باشد که دیگر هیچ. اصلا فکرش را هم نکنید.

ساخت بک لینک خارجی

پس نمی توان روی کسب بک لینک خودجوش حساب باز کرد و باید خودتان به فکر ساخت بک لینک باشد. البته باید طوری بک لینک بسیازید که طبیعی باشد و گوگل متوجه نشود که شما خودتان دارید لینک سازی می کنید. برای این کار بک لینک رایگان و بک لینک پولی (رپورتاژ) پیش روی شما است. برای ساخت بک لینک بهتر است ابتدا از روش های رایگان استفاده کنید. ساخت بک لینک رایگان اگرچه تاثیر کمی روی سئو دارد و اعتبار سایت را خیلی افزایش نمی دهد اما برای سایت های تازه تاسیس خوب است.

به این دلیل که ما قرار است به صورت تدافعی لینک سازی کنیم نه تهاجمی. هیچ موقع یک سایت های تازه تاسیس در همان ابتدای کار به صورت خودجوش از سایت های قوی و معتبر بک لینک دریافت نمی کند. در ابتدا از شبکه های اجتماعی، بخش نظرات وردپرس، انجمن ها، سایت های اشتراک گذاری محتوا، وبلاگ ها و ... برای ساخت بک لینک رایگان استفاده کنید. پس از مدتی که اعتبار سایت شما افزایش پیدا کرد می توانید از بک لینک های پولی و رپورتاژ هم استفاده کنید. 

۱۴. ساخت محتوا و بک لینک بیشتر

این آخرین مرحله از سئو کردن سایت تازه تاسیس است. در بخش های قبل تمام مراحل سئو به صورت معرفی شد و اکنون شما می توانید سئو سایت جدید خود را با قدرت شروع کنید. تنها نکته ای که به عنوان نکته و مرحله پایانی باید ذکر کرد تولید محتوای و ساخت بک لینک بیشتر است. حتما با یک محتوا و یک بک لینک شما رتبه اول گوگل نمی شوید. اصلا هیچ رتبه ای کسب نمی کنید. برای سئو شدن سایت شما به تعداد زیادی محتوا و بک لینک نیاز دارید و باید آنها را به صورت مداوم و آرام آرام بسازید.

کم کم محتوای جدید سئو شده تولید کنید، آن را منتشر کنید و برای آن بک لینک بسازید. برای صفحات دیگر سایت هم بک لینک درست کنید. این کار را به آرامی باید انجام دهید تا در گذر زمان و پس از دوره چند ماهه سایت شما اعتبار کسب کرده و رتبه بگیرد. پس از این زمان گوگل به سایت شما اعتماد می کند و کم کم آن را در نتایج جستجو قرار می دهد. 

جمع بندی

سئو یک کار یک شبه نیست که آن را انجام دهید و در یک شب نتیجه مورد نظر را کسب کنید. باید مراحل فوق را به خوبی انجام دهید و روی آنها پافشاری کنید تا پس از چند ماه کم کم نتیجه تلاش های خود را دریافت نمایید. ما در اینجا تمام مراحل سئو کردن سایت از صفر تا صد را به صورت کامل و مفصل معرفی کردیم و به شما آموختیم که چطور می توان یک سایت تازه تاسیس و جدید را از صفر سئو کرد و آن را به رتبه های برتر گوگل رساند. برای رسیدن به این هدف حتما باید مراحل ذکر شده را به خوبی انجام دهید و روی ساخت محتوا و بک لینک ممارست کنید تا بتوانید نتیجه مقبول کسب کنید.