واژه نامه سئو: فهرست مهم ترین اصطلاحات سئو که باید بدانید

نویسنده: تحریریه آرسافت

آیا با تمام اصطلاحات مرتبط با سئو و کلمات کلیدی که روزانه با آنها مواجه می شوید سردرگم شده اید؟ حق دارید چون سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو، مانند هر صنعت تخصصی، مجموعه ای از اصطلاحات، تعاریف و اختصارات منحصر به فرد خود را دارد.

شما نیاز به واژه نامه ای کامل و حرفه ای دارید که در آن تمام اصطلاحات سئو وجود داشته باشد. اینطور دیگر در زمان مواجهه با یک اصطلاح جدید سردرگم نمی شوید و به راحتی آن را در فهرست اصطلاحات جستجو می کنید.

در این مطلب فهرست کاملی از پرکاربردترین اصطلاحات سئو آمده است که احتمالا برخی از آنها را می شناسید و حتما برای حرفه ای شدن باید با همه آنها آشنا شوید.

الگوریتم (Algorithm)

یک برنامه کامپیوتری پیچیده که توسط موتورهای جستجو برای بازیابی داده ها و ارائه نتایج برای یک پرس و جو استفاده می شود. موتورهای جستجو از ترکیبی از الگوریتم ها برای ارائه صفحات وب رتبه بندی شده از طریق صفحه نتایج بر اساس تعدادی از عوامل و سیگنال های رتبه بندی استفاده می کنند.

متن جایگزین یا ویژگی آلت (Alt Attribute)

متن جایگزین یا خصوصیت Alt در تصاویر، توصیف متنی یک تصویر در یک صفحه وب را ارائه می دهد. توسعه دهندگان وب از آن در HTML برای توصیف ظاهر و عملکرد یک تصویر استفاده می کنند، که برای کاربرانی که نمی توانند مستقیماً تصویر را ببینند بسیار مهم است، مانند افراد دارای اختلال بینایی که از صفحه خوان استفاده می کنند. موتورهای جستجو همچنین از متن جایگزین برای درک زمینه یک تصویر استفاده می کنند که می تواند به رتبه بندی جستجوی تصویر کمک کند.

متن لنگر یا انکر تکست (Anchor Text)

متن قابل کلیک در یک لینک است که کاربران اغلب آن را به رنگ آبی و زیرخط دار در صفحه وب می بینند. متن لنگر به کاربران و موتورهای جستجو اطلاعات متنی مرتبط در مورد محتوای مقصد پیوند را ارائه می دهد. متن لنگر مؤثر معمولاً مختصر و توصیفی است و نشان می‌دهد که کاربران با کلیک بر روی پیوند چه چیزی را می‌توانند بیابند. این یک عامل مهم در سئو است زیرا به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات پیوند داده شده را با موضوعات یا کلمات کلیدی خاص مرتبط کنند و بر نحوه رتبه بندی آن صفحات برای آن عبارات در نتایج جستجو تأثیر بگذارد.

اعتبار یا آتوریتی (Authority)

معیاری است که ابزارهای سئو به واسطه آن قدرت نسبی یک سایت را اندازه گیری می کنند. اعتبار سایت اگرچه جزء معیارهای رتبه بندی گوگل نیست اما مولفه های موثر در آن برای گوگل هم اهمیت دارد. 

بک لینک (Backlink)

بک لینک که "لینک ورودی" یا "لینک خارجی" هم نامیده می شود، یک لینک در یک وب سایت است که به وب سایت دیگری اشاره می کند. این یک عنصر حیاتی در سئو است، زیرا موتورهای جستجو، مانند گوگل، بک لینک ها را به عنوان تایید کننده کیفیت محتوا در نظر می گیرند. هرچه منابع معتبرتر به یک صفحه وب پیوند داده شوند، از نظر موتورهای جستجو معتبرتر به نظر می رسد، که می تواند رتبه بندی جستجوی آن صفحه را بهبود بخشد.

سئو کلاه سیاه (Black hat SEO)

سئو کلاه سیاه به تاکتیک‌های تهاجمی اشاره دارد که برای افزایش رتبه وب سایت در نتایج جستجو دستورالعمل‌های موتورهای جستجو را نقض می‌کند. هدف این شیوه‌ها دستیابی سریع به رتبه های بالای جستجو است، که اغلب به قیمت از دست رفتن تجربه کاربر و اعتبار طولانی‌مدت سایت منجر می شود. 

بلاگ (Blog)

بلاگ، یک پلت فرم آنلاین یا بخشی از یک وب سایت است که در آن افراد یا سازمان ها به طور منظم محتوا را منتشر می کنند. بلاگ رسانه ای برای به اشتراک گذاری افکار، بینش ها، اخبار و به روز رسانی ها در مورد موضوعات مختلف است. هر ورودی، که به عنوان یک پست وبلاگ شناخته می شود، معمولاً به ترتیب زمانی معکوس نمایش داده می شود و جدیدترین محتوا ابتدا ظاهر می شود. بلاگ در ابتدا وبلاگ (Weblog) نامیده می شد اما به دلیل این که Web log به معنی فایل‌های گزارش سرور است به جای آن از اصطلاح بلاگ استفاده می شود. 

نرخ پرش (Bounce rate)

درصد بازدیدکنندگان وب سایت که بدون بازدید از صفحه دیگری در آن وب سایت، آن را ترک می کنند. نرخ پرش بسته به صنعت و جایگاه بسیار متفاوت است. اگرچه نرخ پرش می تواند محتوای بالقوه یا مشکلات وب سایت را نشان دهد، به گفته گوگل، این یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست.

خرده نان یا بردکرامب (Breadcrumbs)

یک عنصر ناوبری در بالای صفحه است که به کاربران کمک می کند به راحتی بفهمند که در کجای یک وب سایت قرار دارند. در این عنصر جایگاه فعلی کاربر در سایت به صورت سلسله مراتبی نمایش داده می شود و کاربر می تواند به راحتی به صفحات مراجعه کند. 

لینک شکسته (Broken link)

لینک شکسته، لینکی است که نمی تواند به صفحه وب یا منبع مورد نظر خود متصل شود، زیرا مقصد دیگر وجود ندارد یا جابجا شده است. کلیک روی این لینک ها منجر به باز شدن صفحه 404 می شود. دلایل شکسته شدن لینک ها عبارتند از: محتوای حذف شده یا تغییر مکان داده، تغییر در ساختار URL یا دامنه منقضی شده. این لینک ها بن بست هایی را برای کاربران ایجاد می کنند و می توانند با پیشنهاد به موتورهای جستجو مبنی بر اینکه سایت به خوبی نگهداری نمی شود، به سئوی وب سایت آسیب برساند.

مرورگر (Browser)

مرورگر که مخفف عبارت مرورگر وب است، یک برنامه نرم افزاری است که برای مشاهده اطلاعات در اینترنت استفاده می شود. مرورگرها به عنوان دروازه کاربر به شبکه جهانی وب، صفحات وب و منابع - مانند فایل‌های HTML، تصاویر و محتوای چندرسانه‌ای - را به قالب‌های بصری و شنیداری ترجمه می‌کنند که افراد به راحتی می‌توانند آن‌ها را بخوانند و با آنها تعامل داشته باشند. مرورگرهای معروف شامل گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، سافاری و مایکروسافت اج هستند که هر کدام ویژگی ها و تجربیات کاربری منحصر به فردی را ارائه می دهند.

حافظه پنهان یا کش (Cache)

فناوری که به طور موقت محتوای وب سایت ها مانند تصاویر را ذخیره می کند تا زمان بارگذاری صفحه در آینده را کاهش دهد. هنگامی که شخصی از یک وب سایت بازدید می کند یا از یک برنامه کاربردی استفاده می کند، سیستم عناصری مانند تصاویر، اسکریپت ها و فایل های HTML را در حافظه پنهان ذخیره می کند. در بازدیدهای بعدی، سیستم این داده‌های کش را به سرعت بارگیری می‌کند که منجر به بارگذاری سریع‌تر، کاهش مصرف پهنای باند و بهبود تجربه کاربر می‌شود. کش نقش حیاتی در بهینه سازی عملکرد و کارایی وب سایت ایفا می کند.

فراخوان برای اقدام یا کال تو اکشن (Call to action یا CTA)

فراخوان برای اقدام (CTA) یک درخواست در یک وب سایت، تبلیغات یا محتوا است که به مخاطب دستور می دهد تا یک گام خاص را بردارد. CTAها معمولاً به شکل یک دکمه یا پیوند با عبارات ضروری مانند «اکنون بخرید»، «ثبت‌نام»، «بیشتر بدانید» یا «با ما تماس بگیرید» را تشکیل می‌دهند. هدف از CTA هدایت کاربران به سمت یک اقدام دلخواه است که می تواند هر چیزی از خرید تا عضویت در یک خبرنامه باشد.

تگ کنونیکال (Canonical tag)

یک تگ HTML است که URL موجود در آن نسخه ترجیحی صفحه وب را تعیین می کند. این کمک می کند زمانی که چندین URL دارای محتوای یکسان یا مشابه هستند، محتوای تکراری از نظر موتورهای جستجو کاهش یابد. با تعیین یک URL کنونیکال، صاحبان وب‌سایت موتورهای جستجو را راهنمایی می‌کنند تا نسخه انتخابی را فهرست‌بندی کنند و سیگنال‌های رتبه‌بندی، مانند پیوندها و معیارهای محتوا، را به آن URL تجمیع کنند. این روش از مشکلات مربوط به محتوای تکراری جلوگیری می کند.

طعمه کلیک (Clickbait)

طعمه کلیک یا تله کلیک محتوایی است که برای ترغیب مردم به کلیک کردن طراحی شده است. معمولاً با ترقیب و وسوسه بیش از حد یا گمراه کننده در بخش های مختلف سایت تلاش می شود کاربر به کلیک روی لینک ترغیب شود. این کار باعث می شود.

نرخ کلیک (Click-Through Rate یا CTR)

نرخ کلیک یا CTR درصد افرادی را که روی یک لینک یا تبلیغ خاص کلیک می کنند از کل تعداد افرادی که آن را مشاهده می کنند، اندازه گیری می کند. با تقسیم تعداد کلیک‌هایی که یک لینک دریافت می‌کند بر تعداد دفعاتی که پیوند (نمایش‌ها) نشان داده می‌شود، محاسبه می‌شود، سپس نتیجه را در ۱۰۰ ضرب می‌کنیم تا یک درصد به دست آید. CTR بالا نشان می دهد که محتوا برای مخاطب مرتبط و قانع کننده است و آنها را وادار به اقدام می کند.

محتوا (Content)

در بازاریابی دیجیتال و سئو، محتوا به هر گونه اطلاعات یا تجربه ای اطلاق می شود که از طریق یک رسانه به مخاطب ارائه می شود. این شامل متن، تصاویر، ویدئو، صدا، اینفوگرافیک، انیمیشن و غیره است. محتوا اهداف مختلفی از جمله سرگرمی، آموزش، متقاعد کردن یا اطلاع رسانی به بینندگان را دنبال می کند و نقش مهمی در جذب کاربران آنلاین دارد. محتوای با کیفیت بالا یکی از دو فاکتور مهم رتبه بندی گوگل است و برای سئوی خوب ضروری است، زیرا می تواند رتبه بندی موتورهای جستجو را بهبود بخشد، ترافیک را افزایش دهد و تعامل کاربر را تشویق کند.

شکاف محتوا (Content Gap)

شکاف محتوا به موضوعات گم شده یا کم ارائه شده در یک وب سایت است که در زمان مقایسه دو سایت با هم مشخص می شود. شکاف محتوا را می توان به عنوان فضایی بین آنچه کاربران در وب به دنبال آن هستند و نتایجی که دریافت می کنند تعریف کرد. این اساساً یک شکاف در بازار است که برای تحقق هدف جستجو باید پر شود.

به روز رسانی هسته (Core Update)

بروزرسانی هسته زمانی رخ می دهد که گوگل به‌روزرسانی‌های گسترده‌ای را برای الگوریتم اصلی خود انجام می‌دهد. گوگل گاهی اوقات موضوع خاصی را برای به‌روزرسانی‌های خود اعلام می‌کند، مانند به‌روزرسانی تجربه صفحه، اما به‌روزرسانی‌های اصلی غیراختصاصی هستند و چندین بار در سال اتفاق می‌افتند.

هسته حیاتی وب (Core Web Vitals)

مجموعه ای از معیارها که عملکرد صفحه مربوط به تجربه کاربر را اندازه گیری می کند. Core Web Vitals در کنار به روز رسانی Page Experience به عنوان سیگنال های اصلی که نشان دهنده یک تجربه کاربری خوب است. این شامل:

  • LCP یا بزرگترین رنگ محتوایی (Largest Contentful Paint) - عملکرد بارگذاری.
  • INP یا تعامل با رنگ بعدی (Interaction to Next Paint) - پاسخگویی.
  • CLS یا تغییر چیدمان تجمعی (Cumulative Layout Shift) - ثبات بصری.

گوگل Core Web Vitals را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی تأیید کرد، اما گفت که مرتبط بودن و سایر عوامل ممکن است مهم‌تر باشند.

بودجه خزش (Crawl Budget)

بودجه خزیدن به تعداد صفحاتی در یک وب‌سایت اشاره دارد که خزنده موتور جستجو، مانند Googlebot، در یک بازه زمانی مشخص می خواهند خزش کند. این مفهوم برای وب‌سایت‌های بزرگ‌تر بسیار مهم است، زیرا تعیین می‌کند که یک موتور جستجو چقدر و عمیقاً محتوای خود را بررسی کند. بودجه خزیدن تحت تأثیر زمان پاسخ سرور سایت، تازگی و کیفیت محتوا و تعداد خطاهای رخ داده است.

خزنده (Crawler)

خزنده‌ها یا ربات‌ها، برنامه‌های خودکاری هستند که موتورهای جستجو برای جمع آوری اطلاعات صفحات وب و فهرست‌بندی محتوای آنها استفاده می‌کنند. آنها با دنبال کردن پیوندها از یک صفحه به صفحه دیگر و جمع آوری داده ها از آن صفحات، در سراسر اینترنت سفر می کنند، که سپس موتورهای جستجو برای ایجاد و به روز رسانی فهرست های خود استفاده می کنند.

ترافیک مستقیم (Direct Traffic)

در گوگل آنالیتیکس، کاربرانی که مستقیماً با تایپ URL مستقیم در مرورگر یا با کلیک کردن بر روی یک نشانک به سایت هدایت می شوند، به عنوان ترافیک مستقیم شناخته می شوند. Google همچنین هر منبع ترافیکی را که تشخیص نمی‌دهد وارد ترافیک مستقیم می‌کند.

دایرکتوری (Directory)

فهرستی از وب‌سایت‌ها که معمولاً بر اساس دسته‌های مرتبط جدا می‌شوند و توسط ویراستاران انسانی نگهداری می‌شوند. بسته به دایرکتوری، گنجاندن می تواند رایگان یا پولی باشد. در گذشته، لینک‌های دایرکتوری‌ها (به عنوان مثال، DMOZ) بسیار مورد توجه قرار می‌گرفتند، که منجر به سوء استفاده گسترده و بی‌ارزش‌سازی کلی این نوع لینک‌سازی شد.

رد کردن (Disavow)

اگر نمایه پیوند شما دارای تعداد زیادی لینک ورودی هرزنامه، مصنوعی یا با کیفیت پایین است که ممکن است به رتبه‌بندی شما آسیب برساند - و توانایی حذف آنها را به دلایل قانونی ندارید (به عنوان مثال، پیوند در یک سایت وجود دارد. شما هیچ کنترلی روی آن ندارید) – می توانید از ابزار Disavow ابزار گوگل استفاده کنید تا به گوگل بگویید آن پیوندها را نادیده بگیرد.

اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (Domain Authority)

قدرت و اعتبار کلی یک وب سایت، که در طول زمان ایجاد شده است و می تواند به یک صفحه جدید کمک کند تا به سرعت رتبه بندی خوبی پیدا کند، حتی قبل از اینکه آن محتوا لینک یا تعامل را به دست آورد. اعتبار دامنه یک امتیاز بین ۰ تا ۱۰۰، شرکت نرم افزار SEO Moz برای پیش بینی توانایی یک وب سایت برای رتبه بندی در نتایج جستجو استفاده می کند.

صفحه درگاه (Doorway Page)

صفحات وب که برای رتبه بندی در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی خاص ایجاد می شوند تا فقط کاربرانی که روی آن صفحه کلیک می کنند را به وب سایت دیگری هدایت کنند. این نوع صفحات جز موارد ممنوعه گوگل است و به شدت با آن مقابله می کند.

محتوای تکراری (Duplicate content)

محتوای تکراری زمانی اتفاق می افتد که متن یکسان یا بسیار مشابه در چندین صفحه وب ظاهر می شود، چه در یک وب سایت یا در بین سایت های مختلف. این می تواند منجر به سردرگمی موتورهای جستجو در هنگام نمایه سازی و ارائه نتایج جستجو شود و به طور بالقوه دید چنین محتوایی را کاهش دهد.

زمان حضور (Dwell Time)

مدت زمانی که کاربر روی یک نتیجه جستجو کلیک می کند و سپس از یک وب سایت به نتایج جستجو باز می گردد. زمان ماندگاری کوتاه (به عنوان مثال، کمتر از ۵ ثانیه) می تواند نشانگر محتوای با کیفیت پایین برای موتورهای جستجو باشد.

تجربه، تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری (E-E-A-T)

عبارت E-E-A-T مخفف کلمات تجربه (Experience)، تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و اعتماد (Trustworthiness) است که مفهومی برگرفته از راهنمای ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل است. این دستورالعملی است که توسط Google برای ارزیابی کیفیت محتوا استفاده می‌شود، به‌ویژه برای وب‌سایت‌هایی که می‌توانند بر سلامت، امور مالی یا ایمنی کاربران تأثیر بگذارند. این مفهوم یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست. 

E-E-A-T تضمین می کند که محتوای مفید توسط منابع آگاه و قابل اعتماد ایجاد می شود و اطلاعات دقیق و قابل اعتماد ارائه می دهد.

محتوای همیشه سبز (Evergreen Content)

محتوایی است که با گذشت زمان منسوخ نمی شود به این معنی که در گذر زمان میزان جستجوی آن در گوگل کاهش پیدا می کند و به نوعی کاربران گوگل دائما به دنبال آن هستند. مثلا نوشتن در مورد جنگ جهانی نمونه از محتوای همیشه سبز است. در مقابل نوشتن در مورد جدیدترین نسخه آیفون محتوای همیشه سبز نیست.

لینک خارجی (External link)

پیوند خارجی، نوعی لینک است که از یک وب سایت به صفحه ای در وب سایت دیگری اشاره می کند. این پیوندها کاربران را از سایتی که در حال حاضر در آن هستند دور می کند و آنها را به محتوای دامنه دیگری هدایت می کند. پیوندهای خارجی برای ارائه اطلاعات یا منابع اضافی، افزایش اعتبار محتوا و ارتباط با جامعه گسترده وب مهم هستند. برای سئو، داشتن لینک سایت های خارجی معتبر به محتوای شما می تواند اعتبار وب سایت شما و رتبه بندی موتورهای جستجو را بهبود بخشد.

قطعه ویژه یا فیچر اسنیپت (Featured Snippet)

قطعه‌های ویژه گزیده‌هایی از متن برجسته‌شده هستند که در بالای صفحه نتایج جستجوی Google در چیزی که به عنوان "موقعیت صفر" شناخته می‌شود ظاهر می‌شوند. آنها پاسخی سریع به درخواست جستجوی خود در اختیار کاربران قرار می دهند. این کادر حاوی خلاصه ای (به شکل پاراگراف، فهرست، جدول یا ویدئو) از محتوای سایت است که برای پاسخ سریع به کاربر ارائه می شود.

تازگی (Freshness)

تازه بودن به سن محتوای منتشر شده به صورت آنلاین اشاره دارد. در نظر گرفته می‌شود که Google برای برخی پرس‌و‌جوها بسته به عوامل خاصی، اولویت را به محتوای تازه در برخی از جایگاه‌ها می‌دهد. برای مثال، جستجوهای مربوط به نتایج ورزشی.

Query Deserves Freshness (QDF) بخشی از الگوریتم گوگل است که تعیین می کند یک پرس و جو باید چه زمانی اطلاعات به روز را نشان دهد، به خصوص در اخبار فوری، رویدادهای تکرار شونده، پرس و جوهای اطلاعاتی و درخواست های محصول.

-------------------

پنالتی گوگل (Google Penalty)

جریمه گوگل مجازاتی است که بازبین انسانی می تواند به دلیل نقض دستورالعمل های کیفیت وب مستر گوگل در وب سایت اعمال کند. در نتیجه این اقدام رتبه سایت در گوگل کاهش می یابد و یا حتی سایت از نتایج گوگل حذف می شود.

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

روشی برای اجرای سئو است که در آن هم از تکنیک‌های کلاه سفید استفاده می شود و هم از تکنیک های کلاه سیاه. در این روش سئوکار تمام دستورالعمل‌های وبمستر گوگل را رعایت نمی کند و در برخی موارد آنها را نقض می کند. سئو کلاه خاکستری روشی است که بسیاری از سئوکاران از آن برای سئوکردن سایت استفاده می کنند و نتیجه خوبی هم کسب می نمایند.

آدمخواری کلمات کلیدی (Keyword Cannibalization)

آدمخواری کلمات کلیدی زمانی اتفاق می افتد که چندین صفحه در یک وب سایت، کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی یکسان یا بسیار مشابه را هدف قرار می دهند. در نتیجه، اینها در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) با یکدیگر رقابت می کنند. این می‌تواند پتانسیل رتبه‌بندی هر صفحه را کاهش دهد، زیرا موتورهای جستجو برای تعیین اینکه کدام صفحه برای یک جستجوی خاص مرتبط‌تر است، تلاش می‌کنند. آدم خواری می تواند به چندین مشکل سئو منجر شود، مانند کاهش نرخ کلیک، رتبه بندی صفحات پایین تر، و کاهش قدرت برای هر صفحه رقیب.

چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density)

چگالی کلمه کلیدی عددی درصدی است که نشان دهنده تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی در یک صفحه وب ظاهر می شود در مقایسه با تعداد کل کلمات است. در حالی که تراکم کلمه کلیدی عامل مهمی در سئو بود، موتورهای جستجوی مدرن اکنون از روش های پیچیده تری برای ارزیابی ارتباط و کیفیت محتوا استفاده می کنند.

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research)

فرآیند کشف اصطلاحات و عباراتی است مورد استفاده در موتورهای جستجو توسط جستجوگران است که هدف آن استفاده از آن عبارت برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یا بازاریابی عمومی است. این فرآیند به کمک ابزارهای رایگان و پولی تحقیق کلمات کلیدی انجام می شود و در آن علاوه بر کشف عبارات، حجم و سطح رقابت آن عبارات نیز بررسی می شود.

لینک داخلی (Internal link)

لینک داخلی لینکی است که به صفحه دیگری در همان وب سایت اشاره می کند. این پیوندها به کاربران کمک می کند تا در یک وب سایت پیمایش کنند و اطلاعات بیشتری را بیابند و همچنین موتورهای جستجو را قادر می سازند تا صفحات بیشتری را در سایت کشف و فهرست کنند. پیوند داخلی معماری سایت را ایجاد می کند و ارزش لینک (قدرت رتبه بندی) را در سراسر سایت پخش می کند.

کلمه کلیدی دم بلند (Long-Tail Keyword)

کلمه کلیدی دم بلند عبارتی است که به طور کلی از سه تا پنج کلمه ساخته می شود. از آنجایی که این کلمات کلیدی خاص تر از اصطلاحات عمومی هستند، به شما امکان می دهند تا جمعیت شناسی خاص را هدف قرار دهید. این کلمات کلیدی همچنین نسبت به کلمات کلیدی عمومی کمتر رقابتی هستند و معمولا رتبه بندی برای آنها آسان تر است.

کنسول جستجوی گوگل یا سرچ کنسول (Google Search Console)

کنسول جستجوی گوگل چندین (GSC) رابط میان گوگل و مدیر سایت است که گزارش های مفیدی از وضعیت سایت در گوگل را به او اطلاع می دهد. کنسول گوگل ویژگی مفید را از جمله آمار صفحات ایندکس شده، خطاهای خزش صفحات، میزان کلیک ها و ... را ارائه می کند. همچنین از گوگل کنسول برای برقراری ارتباط با اعلان‌های اقدام دستی استفاده می‌شوند.

سئو منفی (Negative SEO)

روشی برای سئو کردن سایت است که در آن به جای بهینه سازی سایت خود، به تخریب سئو سایت رقیب اقدام می کند. در سئوی منفی اقدامات از تکنیک‌های وب هرزنامه برای آسیب رساندن به رتبه‌بندی جستجوی وب‌سایت دیگری، معمولاً یک رقیب، استفاده می‌شود.

سئو داخلی (On-Page SEO)

سئوی داخلی شامل بهینه سازی محتوای صفحه وب برای موتورهای جستجو و کاربران است. روش‌های رایج سئو داخلی شامل بهینه‌سازی تگ های عنوان، محتوا، لینک‌های داخلی و URL‌ها است. همچنین تضمین می کند که وب سایت دارای تجربه، تخصص، اعتبار و قابل اعتماد (E-E-A-T)، تجربه کاربری خوبی را ارائه می دهد و کلمات کلیدی مرتبط را در محتوا شامل می شود. سئوی داخلی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای یک صفحه را درک کنند و بررسی کنند که آیا این یک نتیجه مرتبط برای یک عبارت جستجو است.

سئو خارجی (Off-Page SEO)

سئوی خارجی به اقداماتی اشاره دارد که خارج از وب سایت شما انجام می شود تا بر رتبه بندی شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) تأثیر بگذارد. این شامل تلاش‌هایی مانند ساخت لینک از سایر سایت‌های معتبر، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، گسترش نفوذ افراد و هر فعالیت دیگری است که می‌تواند اعتماد و اعتبار سایت را از دیدگاه موتورهای جستجو افزایش دهد.

محتوای باکیفیت (Quality content)

محتوای با کیفیت مطالبی آموزنده، جذاب و مرتبط است که نیازها و علایق مخاطبان مورد نظر خود را برآورده می کند. این نوع محتوا به خوبی تحقیق شده، دقیق و ارزشمند است و اغلب حل مشکلات خوانندگان را فراهم می کند. محتوای باکیفیت همچنین به خوبی نوشته شده و از نظر بصری جذاب است و ساختار و هدف مشخصی دارد. از منظر SEO، محتوای باکیفیت مورد علاقه موتورهای جستجو قرار می گیرد و می تواند منجر به رتبه های بالاتر در نتایج جستجو شود، زیرا نشان می دهد که محتوا احتمالاً درخواست های کاربر را برآورده می کند.

فاکتور رتبه بندی (Ranking factor)

فاکتور رتبه بندی معیاری است که موتورهای جستجو مانند گوگل برای ارزیابی و تعیین ارتباط و اعتبار یک صفحه وب برای رتبه بندی آن در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) از آن استفاده می کنند. این عوامل بخشی از الگوریتم‌های پیچیده‌ای هستند که برای ارائه مرتبط‌ترین و باکیفیت‌ترین محتوا برای درخواست‌های جستجوی کاربران طراحی شده‌اند.

عوامل رتبه بندی می توانند طیف وسیعی از عناصر را شامل شوند. وزن و اهمیت دقیق هر عامل رتبه بندی در طول زمان متفاوت است زیرا موتورهای جستجو الگوریتم های خود را برای بهبود تجربه کاربر و مبارزه با هرزنامه ها به روز می کنند. برای سال‌ها، گوگل گفته است که الگوریتم‌هایش «به بیش از 200 سیگنال منحصربه‌فرد متکی هستند» تا به کاربران کمک کنند مرتبط‌ترین صفحه وب یا پاسخ را پیدا کنند.

تغییر مسیر یا ریدایرکت (Redirect)

ریدایرکت راهی برای ارسال کاربران و موتورهای جستجو به URL متفاوتی از آدرسی است که در ابتدا درخواست کرده اند. رایج ترین نوع آن ریدایرکت 301 (که به مرورگر می گویند که محتوا به طور دائم به مکان جدید منتقل شده است) و 302 (که نشان دهنده یک حرکت موقت است) می باشد. ریدایرکت ها به دلایل مختلفی استفاده می شوند، مانند زمانی که یک صفحه وب حذف یا جابجا می شود، یک وب سایت بازسازی می شود، یا چندین دامنه به یک وب سایت منتهی می شوند.

طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو (Responsive design)

وب‌سایت طراحی شده برای تطبیق خودکار با اندازه صفحه نمایش کاربر، خواه روی دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه مشاهده شود. به عبارت دیگر وب سایت طراحی شده به صورت ریسپانسیو به صورت خودکار در گوشی موبایل کوچک می شود و در لپ تاپ یا رایانه بزرگ نمایش داده می شود.

فایل مدیریت رفتار ربات ها (Robots.txt)

Robots.txt یک فایل متنی است که مدیران وب‌سایت‌ها برای آموزش ربات‌های خزنده وب (ربات‌ها) ایجاد می‌کنند که چگونه صفحات را در وب‌سایت خود خزیده و فهرست‌بندی کنند. فایل در دایرکتوری ریشه وب سایت قرار می گیرد و از استاندارد حذف روبات ها استفاده می کند تا به ربات ها بگوید که کدام دایرکتوری ها یا فایل های میزبانی شده در وب سایت را نباید دسترسی یا اسکن کنند. این به کنترل ترافیک خزنده کمک می کند، اما باید با دقت استفاده شود تا از مسدود شدن ناخواسته صفحات مهم جلوگیری شود.

نشانه گذاری طرحواره یا اسکیما (Schema Markup)

کدی که به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کرده و بهتر در نتایج جستجو نشان دهند. اسکیما نوعی از داده های ساختاریافته است که پس از افزودن آن به یک صفحه وب گوگل یک توصیف پیشرفته (که معمولاً به عنوان قطعه غنی یا ریچ اسنیپت شناخته می شود) ایجاد می کند که در نتایج جستجو ظاهر می شود.

هدف جستجو (Search Intent)

هدف جستجو (که به عنوان "قصد کاربر" هم شناخته می شود) هدف اصلی کاربر هنگام تایپ یک پرس و جو در موتور جستجو است. انواع متداول جستجوی هدف شامل اطلاعاتی، تجاری، ناوبری و تراکنشی است. منظور این است که وقتی کاربر در گوگل جستجویی انجام می دهد هدفش چیست و دنبال چه چیزی می گردد.

سئو فنی یا سئو تکنیکال (Technical SEO)

انجام تنظیمات فنی روی سایت جهت کمک به موتورهای جستجو برای یافتن، خزیدن، درک و فهرست بندی بهتر صفحات سایت در نتایج. عناصر مهم سئو فنی شامل خزیدن (crawling)، نمایه سازی یا ایندکس کردن (indexing)، رندرینگ و معماری وب سایت می باشد. سئوی فنی تاثیر زیادی روی بهبود سئو کلی سایت و بهبود رتبه بندی ارگانیک دارد. 

تگ عنوان یا تایتل تگ (Title Tag)

تگ عنوان یک عنصر HTML است که عنوان یک صفحه وب را مشخص می کند. تگ عنوان در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) به عنوان سرفصل قابل کلیک برای یک نتیجه مشخص نمایش داده می‌شوند و برای قابلیت استفاده، سئو و اشتراک‌گذاری اجتماعی مهم هستند. محتوای تگ عنوان یکی از مهم ترین عوامل برای موتورهای جستجو و بهینه سازی کاربر است، زیرا به کاربران بینشی سریع از محتوای صفحه و نحوه ارتباط آن با درخواست آنها می دهد.

تجربه کاربری (UX)

تجربه کاربری (User Experience) که به اختصار UX گفته می شود به تجربه و رضایت کلی کاربر در هنگام تعامل با یک وب سایت، برنامه یا محصول دیجیتال اشاره دارد. این شامل تمام جنبه های تعامل کاربر است، از جمله اینکه چقدر استفاده از محصول آسان و دلپذیر است، کارایی در دستیابی به وظایف مورد نظر چطور است و اینکه چگونه محصول نیازها و انتظارات کاربر را برآورده می کند.

منابع: searchenginejournal و yoast